Frågor och svar

Matchändring

För bästa möjliga service kring matchflyttar i S:t Eriks-Cupen används e-postadressen sanktan@stff.se

Kom överens om en ny tid med er motståndare och boka hos hemmalagets kommun/ förening (olika rutiner hos föreningarna så lyssna gärna med ert föreningskansli).

Här på vår hemsida laddar du ner vår matchändringsblankett. Klicka här!

När ändringen är godkänd av StFF så skickas ett automatmejl ut med en bekräftelse till lagens respektive kontaktperson samt till domaren (ej domare i 5 mot 5-matcher).

Seniormatcher

Matchändringsavgift tidigare än 8 dagar: 300:-
Matchändringsavgift vid ändring inom 8 dagar: 1 100:-
Administrationsavgift vid uppskjuten match: 1 500:-
Administrationsavgift om match flyttas utan StFF:s vetskap: 1 700:-

Ungdomsmatcher

Matchändringsavgift tidigare än 8 dagar: 200:-
Matchändringsavgift vid ändring inom 8 dagar: 600:-
Administrationsavgift vid uppskjuten match: 800:-
Administrationsavgift om match flyttas utan StFF:s vetskap: 1 000:-

Futsalmatcher

Matchändringsavgift tidigare än åtta dagar: 500:-
Matchändringsavgift vid ändring inom åtta dagar: 1000:-

Motståndarna har rätt att neka en matchflytt. Om så sker kommer inte matchen att flyttas och W.O kan tyvärr bli aktuellt.

Upp- och nedflyttning i seniorserierna

Det hittar man i tävlingsbestämmelserna, klicka här! Men där hittar man bara det som är garanterat. I slutändan kan det bli fler lag som både går upp och åker ur. En förenklad beskrivning hittar du här.

Det slutgiltiga beskedet kommer först efter anmälningstiden är över till nästa års seriespel och alla kvalspel är färdigspelade.

Det beror delvis på vilka lag som anmäler sig till seriespel nästa år. En del lag kanske inte gör det och då bildas luckor som fylls på underifrån.

Men det beror också på hur det går i ”skarven” mellan våra serier och de nationella serierna. Om många Stockholmslag åker ur de nationella serierna påverkar det negativt hur många lag som åker ur i våra distriktsserier också. Likaså om få Stockholmslag åker ur och många går upp till de nationella serierna, då påverkar det antalet uppflyttade lag positivt.

Ja. Seriesegraren går upp och sist placerade lag flyttas ner. Även här kan det bli fler lag som går upp och åker ur beroende på vilka lag som anmäler sig till året efter.

Årsplanering

Seriespelet för seniorer, år 2021, har planerad start v. 15, förutom herrar div. 4-5 som startar v. 14.

I S:t Eriks-Cupen kan det vara lite skillnad men i de flesta fall gäller 9 mot 9 och 11 mot 11, start vecka 14. För 7 mot 7 och 5 mot 5, start vecka 16.

Säsongen 2021 för seniorer slutar seriespelet v. 40.
Serier med endast 6-8 lag i slutar v. 38 eller 39.

I S:t Eriks-Cupen kan det vara lite skillnad men i de flesta fall gäller 9 mot 9 och 11 mot 11, slut vecka 42. För 7 mot 7 och 5 mot 5, slut vecka 39.

Serieindelningen för div. 4-6 herrar och div 3-4 damer beslutas på representantskapet i november månad. Div. 7 herrar och div 5 damer görs iordning under december månad.

Serieindelning för S:t Eriks-Cupen blir klar i mitten av februari.

Årsplaneringen för S:t Eriks-Cupen hittar du här och för seniorserierna här.

Övergångar

Övergångar görs med fördel i Fogis via fliken Övergångar i din föreningsinloggning. Klubben som spelaren går ifrån måste godkänna övergången så det är smart att ta kontakt med den klubben. Det går även att göra en övergång via papper, men det är klart enklast via Fogis. Det är också i Fogis du ser om och när spelaren blir spelklar.

Tänk på att spelare vars övergång som görs efter den 1:a september inte får delta i representationslaget (A-laget) under innevarande säsongs tävlingsverksamhet.

Om du har spelat en bindande match under de senaste 30 månaderna behöver du göra en övergång. Om det var längre sen än så behövs det inte. Men spelaren måste registreras i Fogis.

Ja. En övergång kostar 400:-.

Ja. Lika här, om du spelat en bindande match de senaste 30 månaderna behöver du göra en övergång, oavsett om klubben inte existerar längre. Då används en speciell blankett ”Övergångsanmälan p.g.a. begränsad verksamet” (kollektiv övergång). Denna typ av övergång kan inte göras via Fogis utan blanketten måste införskaffas via StFF. Även denna kostar 400:-.

Spelarregistrering

Från och med det kalenderår en spelare fyller 12 år ska spelaren vara registrerad för viss förening för att få representera föreningen i bindande match.

Ja, det går utmärkt!

Nyregistrering är gratis. En övergång från en klubb till en annan kostar 400:-.

Utvisning

Alla utvisningar innebär automatisk avstängning i samma serie/tävlings nästkommande match.

Lindring utvisning = två gula kort i samma match
Grov utvisning = direkt rött kort (ej målchansutvisning)

Det finns även målchansutvisning där direkt rött kort delas ut. Denna utvisning har samma diciplinära påföljd som en lindring utvisning. 

Lindrig utvisning samt målchansutvisning = resten av matchen, samt nästkommande match i samma tävling

Grov utvisning = resten av matchen, samt nästkommande match i samma tävling. Avstängningen av förlängas efter beslut av Discipinnämnden. Innan beslutet om förlängning tas, kommer du som spelare att få chansen att ge din version.

Ovan är genrella regler. Vissa undantag finns, ex vid kval. Läs föreskrifter för aktuell tävling. 

Ackumulerade varningar

Ackumulering av varningar enl. SvFF:s bestämmelser tillämpas i div. 4-7 herrar, div. 2-5 damer, samt i våra tre kvalificeringsserier till P16, P17 & P19.

Varningar i match som avbryts börjar inte gälla förrän det är beslutat vad som gäller med matchen. Det beslutet tas av TK och kan ta 1-3 veckor efter avbruten match.

Det går att läsa i Fogis. Ledaren för laget som upprättar spelarförteckningarna måste hålla koll.

Då kontaktar du vår tävlingsavdelning.

Arrangera cup

Föreningar som skall arrangera turnering skall ALLTID ansöka om tillstånd. Tillståndsansökan hittar du här.

Ingenting, det är avgiftsfritt.

I första hand tillsätter arrangerad förening det själva.

Vi har speciella tillståndsperioder, klicka här!

Glöm inte att bifoga tävlingsföreskrifter och inbjudan.

Det finns olika möjligheter. Kontakta vår kommunikationsavdelning.