Frågor och svar

Här kan ni läsa de aktuella frågorna och dess svar.

Starta en förening

Kalla alla intresserade till ett bildandemöte. Där beslutar ni att starta en förening samt bestämmer vad föreningen ska heta och ha för inriktning (ex.  ungdomsfotboll) väljer en interimsstyrelse (gäller till nästa årsmöte) och antar stadgarna för föreningen.

På vår hemsida finns länkar, klicka här, till ansökningsblankett samt övrig information. För att erhålla medlemskap behöver föreningen ha ett organisationsnummer, söks hos Skatteverket.

Värdegrund och policy

  1. Ja, medlemskapet hos RF och SvFF kräver att föreningen har en värdegrund som bygger på idrottens gemensamma värdegrund.
  2. En välarbetad värdegrund och policy är en hjälp för föreningen när olika beslut ska tas samt reglerar hur medlemmarna ska vara mot varandra.
  3. I olika policys regleras hur föreningen hantera kriser m.m..

Föreningsrätt

Ja, alla idrottsföreningar som är medlemmar i RF och SvFF måste vara öppna föreningar vilket innebär att alla som vill ha rätt att bli medlem. Endast om det finns mycket starka skäl att misstänka att den sökande kommer att motarbeta föreningen kan en medlemsansökan nekas.

  1. Den som är medlem i föreningen har rätt att deltaga i föreningens verksamhet och sammankomster, dock kan ingen kräva att exempelvis få spela i representationslaget.
  2. Medlemmar har rätt att delta på årsmöten och rösta på dessa.
  3. Medlemmar har skyldighet att följa föreningen riktlinjer och policys samt betala avgifter.

Ja, ledaruppdraget är ett förtroendeuppdrag och om inte föreningen har förtroende för ledare upphör uppdraget. Är ledaren medlem kan ledaren fortsätta att vara medlem även om ledaruppdraget inte är kvar.

Stadgar

Kort sagt är stadgarna föreningens lagar där olika paragrafer reglerar hur man hanterar olika situationer som ex medlemskap, styrelse m.m. samt anger föreningens ändamål (varför föreningen finns) och vem som får rösta på årsmöten.

För att erhålla medlemskap i Svenska Fotbollförbundet och Stockholms Fotbollförbund måste föreningen ha stadgar som baseras på Riksidrottsförbundets normalstadgar för en idrottsförening.

Om föreningen vill ändra eller bredda sin inriktning ska stadgarna ändras. Detta gäller även de eventuella ändringar som Riksidrottsförbundet gör av normalstadgarna. Dessa ändringar ska beslutas av medlemmarna på ett årsmöte eller ett extra årsmöte.

För bästa möjliga service kring matchflyttar i S:t Eriks-Cupen används e-postadressen sanktan@stff.se

Matchändring

Kom överens om en ny tid med er motståndare och boka hos hemmalagets kommun/ förening (olika rutiner hos föreningarna så lyssna gärna med ert föreningskansli).

Här på vår hemsida laddar du ner vår matchändringsblankett. Klicka här!

När ändringen är godkänd av StFF så skickas ett automatmejl ut med en bekräftelse till lagens respektive kontaktperson samt till domaren (ej domare i 5 mot 5-matcher).

Seniormatcher

Matchändringsavgift tidigare än 8 dagar: 300:-
Matchändringsavgift vid ändring inom 8 dagar: 1 100:-
Administrationsavgift vid uppskjuten match: 1 500:-
Administrationsavgift om match flyttas utan StFF:s vetskap: 1 700:-

Ungdomsmatcher

Matchändringsavgift tidigare än 8 dagar: 200:- 
Matchändringsavgift vid ändring inom 8 dagar: 600:-
Administrationsavgift vid uppskjuten match: 800:-
Administrationsavgift om match flyttas utan StFF:s vetskap: 1 000:-

Futsalmatcher

Matchändringsavgift tidigare än åtta dagar: 500:-
Matchändringsavgift vid ändring inom åtta dagar: 1000:-

Motståndarna har rätt att neka en matchflytt. Om så sker kommer inte matchen att flyttas och W.O kan tyvärr bli aktuellt.

Efter en lämnad Walk Over (W.O) har man rätt att återinträda i serien. Då ska en W.O-avgift samt återinträdesavgift motsvarande halva serieavgiften betalas.

Efter två lämnade W.O:n utesluts laget från serien. Även vid W.O i sista omgången utesluts laget.

En W.O = Avgifterna som jag nämnt här ovan och det blir förlust med 0–3.

Vid första W.O:n i sista omgången =  Laget utesluts men resultaten för de övriga lagen kvarstår inklusive 0–3 i aktuell match. Avgifter för utgående lag gäller.

Två W.O:n = Laget utesluts, alla resultat raderas, och avgifter för utgående lag gäller.

Här hittar du aktuellt belopp som ska betalas vid W.O och uteslutning.

Upp- och nedflyttning i seniorserierna

Det hittar man i tävlingsbestämmelserna, klicka här! Men där hittar man bara det som är garanterat. I slutändan kan det bli fler lag som både går upp och åker ur. En förenklad beskrivning hittar du här.

Det slutgiltiga beskedet kommer först efter anmälningstiden är över till nästa års seriespel och alla kvalspel är färdigspelade.

Det beror delvis på vilka lag som anmäler sig till seriespel nästa år. En del lag kanske inte gör det och då bildas luckor som fylls på underifrån.

Men det beror också på hur det går i ”skarven” mellan våra serier och de nationella serierna. Om många Stockholmslag åker ur de nationella serierna påverkar det negativt hur många lag som åker ur i våra distriktsserier också. Likaså om få Stockholmslag åker ur och många går upp till de nationella serierna, då påverkar det antalet uppflyttade lag positivt.

Ja. Seriesegraren går upp och sist placerade lag flyttas ner. Även här kan det bli fler lag som går upp och åker ur beroende på vilka lag som anmäler sig till året efter.

Årsplanering

Seriespelet för seniorer, år 2021, har planerad start v. 15, förutom herrar div. 4-5 som startar v. 14.

I S:t Eriks-Cupen kan det vara lite skillnad men i de flesta fall gäller 9 mot 9 och 11 mot 11, start vecka 14. För 7 mot 7 och 5 mot 5, start vecka 16.

Säsongen 2021 för seniorer slutar seriespelet v. 40.
Serier med endast 6-8 lag i slutar v. 38 eller 39.

I S:t Eriks-Cupen kan det vara lite skillnad men i de flesta fall gäller 9 mot 9 och 11 mot 11, slut vecka 42. För 7 mot 7 och 5 mot 5, slut vecka 39.

Årsplaneringen för S:t Eriks-Cupen hittar du här och för seniorserierna här.

Serieindelningen för div. 4-6 herrar och div 3-4 damer beslutas på representantskapet i november månad. Div. 7 herrar och div. 5 damer görs iordning under december månad.

Serieindelning för S:t Eriks-Cupen blir klar i mitten av februari.

Övergångar

Övergångar görs med fördel i Fogis via fliken Övergångar i din föreningsinloggning. Klubben som spelaren går ifrån måste godkänna övergången så det är smart att ta kontakt med den klubben. Det går även att göra en övergång via papper, men det är klart enklast via Fogis. Det är också i Fogis du ser om och när spelaren blir spelklar.

Tänk på att spelare vars övergång som görs efter den 1:a september inte får delta i representationslaget (A-laget) under innevarande säsongs tävlingsverksamhet.

Om du har spelat en bindande match under de senaste 30 månaderna behöver du göra en övergång. Om det var längre sen än så behövs det inte. Men spelaren måste registreras i Fogis.

Ja. En övergång kostar 400:-.

Ja. Lika här, om du spelat en bindande match de senaste 30 månaderna behöver du göra en övergång, oavsett om klubben inte existerar längre. Då används en speciell blankett ”Övergångsanmälan p.g.a. begränsad verksamet” (kollektiv övergång). Denna typ av övergång kan inte göras via Fogis utan blanketten måste införskaffas via StFF. Även denna kostar 400:-.

Spelarregistrering

Från och med det kalenderår en spelare fyller 12 år ska spelaren vara registrerad för viss förening för att få representera föreningen i bindande match.

Ja, det går utmärkt.

Nyregistrering är gratis. En övergång från en klubb till en annan kostar 400:-.

Utvisning

Alla utvisningar innebär automatisk avstängning i samma tävlings nästkommande match.

Lindring utvisning = två gula kort i samma match.
Grov utvisning = Direkt rött kort.

Lindrig utvisning = avstängning i nästkommande match i samma tävling.

Grov utvisning = beslut av disciplinnämnden. Innan beslutet tas kommer du som spelare att få chansen att ge din version.

Ackumulerade varningar

Ackumulering av varningar enl. SvFF:s bestämmelser tillämpas i div. 4-7 herrar, div. 2-5 damer, samt i våra tre kvalificeringsserier till P16, P17 & P19.

Varningar i match som avbryts börjar inte gälla förrän det är beslutat vad som gäller med matchen. Det beslutet tas av TK och kan ta 1-3 veckor efter avbruten match.

Det går att läsa i Fogis. Ledaren för laget som upprättar spelarförteckningarna måste hålla koll.

Då kontaktar du vår tävlingsavdelning.

Arrangera cup

Föreningar som skall arrangera turnering skall ALLTID ansöka om tillstånd. Tillståndsansökan hittar du här.

Ingenting, det är avgiftsfritt.

I första hand tillsätter arrangerad förening det själva.

Vi har speciella tillståndsperioder, klicka här!

Glöm inte att bifoga tävlingsföreskrifter och inbjudan.

Det finns olika möjligheter. Kontakta vår kommunikationsavdelning.

Övriga frågor

Spela matchen och efter matchen skickar laget in en skriftlig protest och betalar en protestavgift till Stockholms FF:s tävlingskommitté. Protestavgiften återbetalas om anmälan bifalls. Läs mer i tävlingsbestämmelserna.

Tränarutbildning

Oavsett tidigare erfarenhet så inleder alla med Tränarutbildning C alternativt Målvaktstränarutbildning C

Det finns ingen åldersgräns, men vi rekommenderar att deltagare är minst 15 år.

I Utbildningsregistret för din förening
(Kräver att din förening registrerat din roll inom föreningen i FOGIS)
Annars kontaktar du Stockholms Fotbollförbund Lars Åman  

Övergång från tidigare tränarutbildning >>
(eller kontakta Stockholms Fotbollförbund Lars Åman)

Tidigare utbildning:

Du fortsätter här:

Avspark

Tränarutbildning C


1 eller fler Bas 1 utbildningar

Tränarutbildning B Ungdom
alternativt
UEFA B

Diplomkurs Bas (UEFA B)

UEFA A


Avancerad (UEFA A)

UEFA PRO
alternativt
UEFA Elite Youth A

UEFA Elite Youth A

UEFA PRO

Målvakt Bas 1

Målvakt B – Diplom

Målvakt Bas 2

Målvakt A – Diplom

Målvakt Bas Diplom

Målvakt A – Diplom

Domarutbildning

Vad roligt att du vill bli fotbollsdomare!

Vi har två olika grundkurser som man kan anmäla sig till. 

Grundkurs 7 mot 7

  • Riktar sig till ungdomar från och med det året de fyller 14 år. Vi öppnar ansökan i januari varje år. 
  • Du kan läsa mer om utbildningen här

Grundkurs 11 mot 11

  • Riktar sig till ungdomar från och med det året de fyller 16 år. Till denna kursen tar vi emot ansökan med CV från mitten på december varje år.
  • Du kan läsa mer om utbildningen här

Ja, för att fortsätta döma behöver du genomföra fortbildningskurs varje år. Till dig som varit domare innevarande år så skickas en inbjudan till fortbildningskurs i december.

Om ditt uppehåll varit 1 år så går det bra att gå fortbildningskursen. Om du haft ett uppehåll på 2 år eller mer så behöver du normalt gå om grundkursen. Kontakta oss för att få hjälp med att välja rätt kurs. 

 Om din fråga inte har sitt svar här nedan, vänligen skicka ett e-brev till domare@stff.se

Matchtilldelning

När du genomgår en 7 mot 7- eller 9 mot 9-utbildning hos oss så är det just en utbildning som du har antagits till och betalt för, inte matchtilldelning. Information om vad du ska göra för att bli tilldelad matcher presenteras som ett block på kursen och det är sedan domarens ansvar att följa de anvisningar som finns för att bli tilldelad matcher.

7 mot 7: För att bli tilldelad matcher av oss behöver du skicka in en önskelista. Detta görs 2 gånger per år. Utöver de matcher som du blir tilldelad av oss kan du även söka lediga matcher i FOGIS.

9 mot 9: För att bli tilldelad matcher av oss behöver du skicka in en önskelista. Detta görs 2 gånger per år. Utöver de matcher som du blir tilldelad av oss kan du även söka lediga matcher i FOGIS.

11 mot 11: Du blir tilldelad matcher av oss. När detta är gjort så får du mail om det med kompletterande information.

Domare till 5 mot 5-matcher tillsätts inte av Stockholms Fotbollförbund, det är varje arrangerande hemmaförening som ansvarar för tillsättningen av domare för denna spelform. För att döma dessa matcher får du vända dig till en förening i ditt närområde och fråga om de behöver domare till sina matcher.

Vi tillsätter alla sökningar manuellt, det är inte först till kvarn.

Vi går igenom alla ansökningar som kommer in och gör sedan en sammanvägning av nedan tre faktorer vid tillsättning:

  1. Om domaren redan har uppdrag samma dag.
  2. Hur många uppdrag domaren redan är tilldelad.
  3. Avstånd till planen

Återbud

Fram till 7 dagar innan match går det att lämna återbud i FOGIS genom att trycka på "lämna återbud" intill matchen på din matchlista.

Mindre än 7 dagar och minst 3 arbetsdagar före matchen kan du lämna återbud genom att maila in till domare@stff.se.

När det är mindre än 3 arbetsdagar kvar till matchen är det ditt ansvar att hitta en ersättare om du inte kan döma.

  • Du kan i FOGIS hitta ett register över tillgängliga domare om du trycker på Arkiv och sedan Övrigt. Då kan du söka på alla domare inom en viss behörighet som är ledig ett visst datum.
  • Samtliga byten ska mailas in till domare@stff.se senast 1 timme innan avspark. 

 

Behörigheter

Ja, om du är utbildad 11 mot 11-domare så ingår behörighet även för de andra spelformerna, så som 9 mot 9 och 7 mot 7. 

Du hittar din behörighet genom att logga in i FOGIS, klicka på "arkiv" och sedan "behörighet" i toppmenyn. Om du sedan trycker på behörigheten (i orange text) så ser du vilka serier som ingår i behörigheten. 

Önskelistor

Önskelista är ett formulär som du som domare behöver skicka in till oss för att bli tilldelad matcher i 7 mot 7 samt 9 mot 9. Domare som inte skickar in denna lista inom deadline kan endast söka matcher på lediga uppdrag i FOGIS.

I önskelistan fyller du vilka av de angivna planerna som du vill döma på, samt vilka datum som du kan döma. Vi fördelar sedan ut matcherna mellan de domare som skickat in önskelista.