Ansök medel till matchklimatansvarig och tränarutbildning

Sök bidrag från Projektstöd IF för att utveckla föreningens barn- och ungdomsverksamhet 7–25 år. I år finns det två områden som föreningar kan söka stöd inom. Projekt Matchklimatsansvarig där föreningen själv tar ansvar för matchklimatet på sina hemmamatcher i S:t Eriks-Cupen och till den första tränarutbildningen – SvFF D.

Dessa två paket har funnits i några år nu men vi vill uppmärksamma er på att paket ”Matchklimatsansvarig” har fått en liten ansiktslyftning.

Paketet finns nu i olika nivåer beroende på hur stort ansvar man vill ta för sina hemmamatcher i S:t Eriks-Cupen. Vi hoppas på det sättet kunna locka till oss fler föreningar in i arbetet jämfört med de 30 föreningar som deltog i projektet säsongen 2024.

Syfte:

Syftet med projektstödet är att skapa förutsättningar för idrottsföreningar att utveckla sin barn- och ungdomsidrott i enlighet med Strategi 2025. Målgruppen är barn och ungdomar 7–25 år.

Läs med om Strategi 2025 här

Mål:

Målsättningen är att fler barn och ungdomar ges möjlighet och väljer att börja respektive fortsätta idrotta i förening.

Det finns två områden som din förening kan söka stöd inom:

Den första tränarutbildningen som är gemensam start för alla tränare. Ansökan avser 1 utbildning (1 dag + webb + 1 dag) för upp till max 24 deltagare. Föreningar som har bokat in datum för en SvFF D i dialog med ansvarig på StFF har här möjlighet att söka projektstöd för att finansiera utbildningen.

Föreningen erhåller Projektstöd om 39 000 kr. 

Stockholms Fotbollförbund fakturerar utbildningskostnaden på 39 000 kr. Föreningen står själva för övriga omkostnader (plan, lokal, förtäring etc.).

Alla 24 deltagare genomför utbildningen kostnadsfritt.

Ansvariga på StFF:

 

Projekt Matchklimatsansvarig går ut på att föreningen själv tar ansvar för matchklimatet på sina hemmamatcher i S:t Eriks-Cupen.
Föreningen får speciella trivselkort, matchklimatvästar och ska sen utse neutrala personer som är på plats när ungdomsmatcher spelas på deras hemmaplan. 

Uppgiften är att stötta domare, agera mot ledare/vårdnadshavare som inte uppträder schysst och allmänt säkerställa en bra miljö kring matcherna. 

Under 2025 erbjuder vi tre nivåer baserat på antalet timmar ni lägger ner i föreningen.

Nivå 3 = 10 000:- (30 timmar)
Nivå 2 = 15 000:- (50 timmar)
Nivå 1 = 20 000:- (75 timmar)

Kriterier nivå 3:

  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna minst 30 timmar under säsong
  • Minst en person i föreningen måste genomgå en timmes digital utbildning
  • Matchklimatansvarig ska vara en neutral person (ej ha en roll eller vara vårdnadshavare till någon i laget)
  • Föreningen ska inkomma med en handlingsplan via mejl till StFF (ansvariga personer, datum, planer etc.)
  • Uppföljning ska ske efter våren i form av samtal med ansvarig på StFF
  • Återrapportering ska ske i IdrottOnline efter avslutad säsong

Kriterier nivå 2: (samma som ovan plus följande)

  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna minst 50 timmar under säsong
  • Även kriterierna i nivå 3 ska uppfyllas

Kriterier nivå 1: (samma som ovan plus följande)

  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna minst 75 timmar under säsong
  • Minst två personer i föreningen måste genomgå en timmes digital utbildning
  • Även kriterier i nivå 2 och 3 ska uppfyllas

För mer information kontakta ansvarig på StFF: 

Information

  • Sista ansökningsdag för innevarande period är 31 oktober 2025!
  • Föreningar behöver redovisa stödet en månad efter erhållet stöd
  • Fr.o.m. 2024 behöver du ladda hem Freja+ för att kunna logga in på IdrottOnline
  • Föreningar kan för tillfället inte att söka medel till egna projekt.

Läs mer om: Säker inloggning med Freja+ - Riksidrottsförbundet (rf.se)

Medelshantering i IdrottOnline

Ansökan och återrapportering gällande projektstöd görs (under fliken "Idrottsmedel") i:

Alla ansökningar i IdrottOnline kräver att:

  1. Föreningen måste ha aktiverat sin klubbsida på IdrottOnline. Ni gör det här.
  2. Föreningen måste ha angett ordförande och kassör i medlemsregistret.
  3. Utöver ordförande och kassör kan en Idrottsmedel firmatecknare skicka in ansökan och måste då också vara registrerad i medlemsregistret.

Teknisk support:

Vid frågor angående IdrottOnline, inloggning och behörighet kontakta Idrottssupporten:
Telefon: 08-699 61 50 Telefontid: mån-tor kl. 12.00–15.00

Vid eventuella frågor, kontakta: