"Min Fotboll är en väldigt bra kanal för att dra in extra pengar"
Nu är utbetalningarna från Min Fotboll för höstsäsongen på väg ut till föreningarna. Att bygga relationer och engagera lagsponsorer är inte ett självspelande piano. Bra fotarbete behövs. "Tekniskt är det väldigt smidigt. Klart att det kräver lite arbete och engagemang men det är en väldigt bra kanal för att dra in lite extra pengar, säger Marcus Lund", lagledare i Huddinge IF:s herrar i Division 2 Södra Svealand.
För att sända live i Min Fotboll-appen ska det till lite utrustning, inloggning och en smula riggande för att ge tittarna en bra bild av matcherna. För att sälja sponsorskap och annonser krävs en process av genomtänkt införsäljning.
Ett arbete som ligger utanför kärnverksamheten att träna och spela fotboll – men ett arbete som skapar förutsättningar för att utveckla laget och föreningen.
Stefan Möllhagen och Lennart Wiklander bildar lagledarduo för IFK Östersunds division 2-damer mellersta Norrland. De är även samspelta i verktyget Min Fotboll när det kommer till att locka sponsorer och livesända matcher.
Vana vid att aktivt uppdatera lagets aktiviteter på hemsidan tog de med sig engagemanget in i Min Fotboll:
– Direkt när appen startade var vi där för att nå ut. Vi såg tidigt att det här har tjejerna nytta av och det är en bra service för anhöriga, släkt och vänner som vill följa laget, säger Lennart Wiklander.
Många följer IFK Östersund division 2-damer liverapporteringen och en trogen publik följer livesändningarna – laget har lyckats skapa ett kontinuerligt flöde av intäkter.
Är det en viktig inkomstkälla?
– Jo, livesändningarna har inneburit ett tillskott till vårt lag och vi har börjat satsa lite mer på att sälja annonser till sponsorer, säger Stefan Möllhagen.
För att effektivisera arbetet med att hitta sponsorer har de tagit fram en PDF-mall som beskriver affären. Efter telefonkontakt mejlar de sin PDF till företaget som signerar avtalet, och mejlar i retur. Därefter kan föreningen skicka sitt betalningsunderlag.
Det krävs ingen teknisk IT-högskoleexamen för att behärska verktyget, menar Marcus Lund, Huddinge IF, lagledare med ansvar för klubbens sponsorkontakter. Han gillar Min Fotboll, ett logiskt upplagt verktyg tillgängligt för alla.
– Jag har använt Min Fotboll i många år och känner mig väldigt bekväm i plattformen. Och det är inga problem att guida ovana kollegor in i appen, vilket jag tycker är ett bra kvitto på att den fungerar bra, säger Marcus.
Vad har intäkterna ni skapat i Min Fotboll betytt för er?
– De ger oss möjligheter att köpa in material eller att göra en aktivitet som vi annars inte skulle haft råd med. Att livesända ger oss biljettintäkter och inte minst ger sponsorbiten extra pengar, säger Marcus och beskriver lönen väl värd mödan:
– Det är ett ganska enkelt sätt att få in 5 000 kronor extra per sponsor, pengar som vi annars inte skulle kunnat dra in.
Stefan och Lennart i IFK Östersund uppmuntrar andra föreningar att bli aktiva i Min Fotboll och ser – förutom de rent ekonomiska intäkterna - vinster i att sprida kännedom och engagemang runt klubben. De ska under vintern inleda ett intern lanseringsarbete för att öka kunskapen om tjänsterna i Min Fotboll.
– Vi ska köra en utbildning för alla lag under vintern, så fler kan använda appen, säger Stefan. Det ger ekonomi in i laget, det ökar intresset för laget och det kan utveckla ungdomarna som spelare.
Nu är utbetalningarna från Min Fotboll för höstsäsongen på väg ut till föreningarna. Till Stockholms distriktets föreningar har det under året betalats ut 334.954:- för livestreaming och digitala lagsponsorer.
Vid eventuella frågor, kontakta: