Ny grafisk profil
Under våren har en ny grafisk profil för Stockholms Fotbollförbund tagits fram. Den fungerar som vägledning för att skapa förbundets visuella kommunikation i form av material för tryckta och digitala medier samt produkter. Cirkeln i logotypen återkommer i flera element och den runda fotbollen är central i konceptet.
- Den nya grafiska profilen känns modern och fungerar bättre i de nya digitala kommunikationskanalerna. Målet har varit att skapa en enhetlig och tydlig grund för att användas som kommunikationsstöd, vilket innefattar bl a logotyper, färger och typsnitt, säger StFF:s kommunikations- och marknadschef Gittan Ahonen Gunnarzon.
- Dessutom har vi tagit fram nytt marknadsmaterial så som beachflaggor och rollups. Allt genomsyras av den nya formen och de nya färgerna. Vi är väl förberedda inför alla event under hösten.
I framtagningen av den nya grafiska profilen har StFF samarbetat med Printline och formgivare Moa Dahlgren förklarar tanken bakom formen.
- Stockholms Fotbollförbund är en institution med en historia och en gedigen grund, något som givetvis var tongivande i detta projekt. Vi la stor vikt vid att behålla kärnan i StFF. Ledorden var modernt men med en familjär igenkänning och respekt för varumärket. Vi fokuserade därav på att förnya logotypen och StFF:s färgpalett, men lämnade den klassiska symbolen orörd. För att skapa ett tydligt visuellt bildspråk gav vi den runda formen en essentiell plats i all layout för StFF:s kommunikation.
- Vi på Printline är givetvis stolta över förtroendet att få skapa StFF:s grafiska profil och att vidareutveckla varumärkets visuella uttryck. Det har varit ett roligt och givande projekt som vuxit till ett nära samarbete.
Ett lyckat samarbete som fortsätter under hösten.