StFF:s nyanställda Key Account Manager presenteras

I januari hälsar vi Jenni Sten välkommen till en nyinrättad tjänst som Key Account Manager hos Stockholms Fotbollförbund. Primärt innebär det att Jenni ska arbeta med befintliga samarbetspartners, men också att hitta nya.

- StFF är en stor aktör i Idrottssverige så det finns bra potential att få till fler samarbetspartners då jag tror det är en delvis orörd mark. Jag tror att det finns många företag med Stockholmsanknytning som vill ta ett större ansvar i samhället och bidra till att skapa bättre förutsättningar för barn och unga, något som vi alla tjänar på.

- StFF har drivit ett flertal projekt inom exempelvis jämställdhet, tryggare matchmiljö och unga ledare, men det finns många andra idéer som går att genomföra om man hittar rätt samarbete och får förutsättningarna för att genomföra dem.  Samarbetet med befintliga partners tror jag går att fördjupa och vidareutveckla, det finns mycket man kan göra tillsammans. 

Hur kommer det sig att du sökte dig till StFF?
- Jag har länge tänkt att jag skulle vilja jobba med något som ligger mig varmt om hjärtat, något som känns bra i magen och då gärna inom något sportrelaterat. För mig har fotbollen varit det som känns mest nära. Idag är jag aktiv som ledare i en fotbollsförening och tycker och tänker mycket kring barn- och ungdomsfotboll och då framför allt i Stockholm, så när öppningen hos StFF kom - kändes det helt rätt att söka denna tjänst.  En otrolig chans att få arbeta med sin passion och vara med och skapa ett bättre samhälle för barn och ungdomar. 

Hur ser din arbetsbakgrund ut?
- Jag har jobbat på olika företag inom konsumentelektronik både inom B2B*) och mot konsument där jag haft olika roller inom marknadsföring. I mina tidigare roller har jag arbetat med många aktörer för att bland annat skapa olika sorters samarbeten och detta tror jag har stor nytta av i min nya tjänst. Tror också att en bakgrund med ett mer kommersiellt tänk är bra att ha med sig i tjänsten för att kunna utveckla rollen samt ha förståelse för potentiella samarbetsföretag behov och önskemål.

Visst har Jenni också spelat fotboll, hon började som 10-åring i Tyresö där hon är uppväxt.
- Jag har många fina minnen från min fotbollstid, både på och utanför planen. Fotbollen var min enda idrott under uppväxten, men jag tyckte allt idrottsrelaterat var kul och tycker fortfarande, ångrar kanske lite att jag inte testade fler idrotter.

- Jag slutade dock med fotbollen vid drygt 20 år fyllda och började då i stället med innebandy som jag höll på med fram tills jag var en bit över 30. Det fick då räcka med lagidrott, men även innebandytiden minns jag som en väldigt kul tid. Nu är jag en glad idrottsförälder där jag peppar mina två döttrar i deras idrotter de deltar i och ser till att de får skapa sina egna idrottsminnen. 

Vad har du för förväntningar på din tjänst?
- Jag ser verkligen fram emot att sätta i gång och ta vid ett delvis redan påbörjat arbete. Tror jag kommer att få träffa många nyfikna och intresserade potentiella samarbetspartners och att vi tillsammans kan skapa bra förutsättningar för barn och unga samt få Stockholmsfotbollen att växa än mer. 

Gittan Ahonen Gunnarzon, chef för avdelningen kommunikation/marknad/anläggning där Jenni kommer att ingå, ser fram emot att få Jenni på plats i Solna.

- I Jenni får vi en driven och resultatinriktad medarbetare, som ska utveckla våra säljprocesser och samarbeten med målet att utöka våra ekonomiska medel som ska komma distriktets föreningar till gagn. Jennis tidigare erfarenheter inom marknad och B2B samt förståelse och insyn i verksamheten blir till stor nytta för StFF och föreningarna. Välkommen Jenni!

Jenni Stens första arbetsdag är den 9 januari.

*) B2B = Business to Business, när företag säljer till företag