Ovanligt partnerskap ska lyfta Stockholmsfotbollen och småföretagare

Organisationen Företagarna Stockholms stad som företräder omkring 3 100 småföretagare blir partner till Stockholms Fotbollförbund. Genom partnerskapet vill Företagarna Stockholms stad skapa ett mervärde till sina medlemmar som inte sällan är en ideell tränare i den lokala fotbollsföreningen. För Stockholms Fotbollförbund innebär partnerskapet att förbundet kan accelerera sin vision – som bland annat fokuserar att få fler kvinnor som tränare.

– Det finns många gemensamma nämnare då flera av Företagarnas medlemmar är tränare inom Stockholmsfotbollen. För vår del innebär partnerskapet att vi kan fokusera än mer på riktade insatser, till exempel att få fler kvinnor som tränare. Det är viktig eftersom vi strävar efter att utveckla ledarskapet inom barn- och ungdomsfotbollen, säger Andrea Möllerberg, distriktschef på Stockholm Fotbollförbund. 

Skapar mervärde

Företagarna Stockholms stad är en av 250 lokala föreningar och totalt sett har de omkring 60 000 företagare som medlemmar. Partnerskapet med Stockholms Fotbollförbund handlar främst om att erbjuda ett mervärde till befintliga medlemmar men även att höja kännedomen om Förtagarna.

– Småföretagaren och den ideella ledaren inom fotbollen är ofta en och samma person. När de inte bygger ett lag och sätter barn i rörelse så bygger de bolag. Företagare och ideella ledare är våra samhällsbyggare och genom Stockholms Fotbollförbund hoppas vi nå ut till fler småföretagare i Stockholm och samtidigt bygga ett mervärde för våra befintliga medlemmar, säger Anita Roll, ordförande på Företagarna Stockholms stad. 

Stora nog att göra skillnad

Stockholms Fotbollförbund jobbar efter att bli en ledstjärna inom fotbollen i Sverige och med Stockholmsfotbollens storlek kan de göra skillnad.

– Stockholmsfotbollen huserar 45 000 matcher årligen varav 41 000 är Sveriges största seriespel för barn och unga, S:t Eriks-Cupen, och vi når ut till tusentals föräldrar, ledare och barn. Vi är över 25 procent av svensk fotboll och varje år genomför vi mellan fem och nio miljoner utbildningstimmar. Tillsammans med Företagarna ska vi lyfta utbildningsdelen primärt och ta ledarskapet till nya nivåer, säger Andrea Möllerberg.

Om Företagarna

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och företräder cirka 60 000 företagare i många olika branscher. Medlemmarna är företagare som äger sina egna företag samt i mindre utsträckning även privatpersoner som stöttar Företagarnas arbete. Företagarna är en medlemsägd, medlemsstyrd och partipolitiskt obunden intresseorganisation som arbetar med frågor vilkas syfte är att skapa bättre förutsättningar för att starta, driva, utveckla och äga företag i Sverige.


Bild: Andrea Möllerberg (t v), Anita Roll (t h)