Kom ihåg detta inför seriestarten i S:t Eriks-Cupen

Nu har de första matcherna i årets upplaga av S:t Eriks-Cupen spelats och till helgen drar matcherna i gång för de flesta lagen. Inför premiärmatchen kan det vara regler eller bestämmelser som kan vara annorlunda mot tidigare år. Av den anledningen har vi skrivit ihop några påminnelser inför seriestarten.

För matcher i serierna F/P 2002 – 2008 gäller följande:

  • För att kunna skapa en spelarförteckning behöver du en inloggning till Fogis som du får du av din förening
  • För att kunna skapa en spelarförteckning behöver alla spelare finnas registrerade i Fogis
  • Båda lagen ska i Fogis skapa en spelarförteckning till den aktuella matchen
  • Denna skrivs ut och lämnas till domaren senast 15 minuter innan matchstart. Kontrollera efter matchen att domaren har fyllt i rätt, till exempel att det är rätt spelare som blivit utvisad

I nedanstående manual hittar du hur du går till väga för att ta fram en spelarförteckning:

Det finns fyra olika spelformer i S:t Eriks-Cupen:

  • 5 mot 5
  • 7 mot 7 (liten och stor)
  • 9 mot 9 (liten och stor)
  • 11 mot 11

7 mot 7 och 9 mot 9 är även indelade i två olika beroende på åldersgruppen laget spelar i. För att du ska få koll på vad som gäller i respektive spelform går du in på vår sida om Nationella spelformer och läser mer.

 

Tidigare har det bara funnits generella dispenser för flickor, men från och med årets säsong tillämpas det även på pojksidan. Men det skiljer lite när spelarna blir äldre.

För generella dispenser gäller följande:

  • I 5 mot 5 tillåts en överårig på laguppställningen i både flick- och pojkserierna.
  • I 7 mot 7 tillåts en överårig på laguppställningen i både flick- och pojkserierna.
  • I 9 mot 9 tillåts två överåriga på laguppställningen på flick- och en på pojksidan.
  • I 11 mot 11 tillåts två överåriga på laguppställningen på flick- och en på pojksidan. 

OBS!!! Generella dispenser gäller ej i flickor födda 2005–2002 samt pojkar 2003–2002. Spelaren får vara högst ett år äldre än den åldersgruppen som laget spelar i.

Personliga dispenser utöver de generella dispenserna kan sökas om det finns synnerliga skäl. En blankett med ansökan till personlig dispens hittar du här, under rubriken dispenser och registrering.

Bortalaget ska använda dräkt som tydligt avviker från hemmalagets. Målvakten ska bära färger, som klart skiljer denne från övriga spelare och domaren. Om båda lagen har lika färgade tröjor, skall bortalaget byta.

  • Kontrollera här på hemsidan vilken dräkt motståndarlaget använder genom att gå till den serie laget spelar i och klicka sen på Kontaktuppgifter lag
  • Ha gärna med västar
  • Lagen ska ha sina spelare numrerade
  • Lagkaptenen ska på vänster överarm bära armbindel

Av olika anledningar kan det vara så att laget inte kan spela en match. 

  • Om du behöver göra en matchändring kan du läsa mer här om hur du går tillväga.
  • Om laget i sista stund kommer fram till att en match inte kan spelas måste laget kontakta motståndarna och domaren. Kontaktuppgifterna hittas enklast genom att söka upp matchen under Tävling - Välj Tävling, sök sedan upp den serie som matchen gäller. Leta sedan upp matchen under Kommande matcher eller i fliken Spelprogram. Väl där hittar du domaren och motståndarlagets kontaktuppgifter når du genom att klicka på lagets namn. När domaren och motståndarna är kontaktade skickar du ett mejl till sanktan@stff.se och skriver vilken match som har skjutits upp/ställts in och varför.

Tyvärr är det många lag som inte får den information som vi skickar ut. Anledningen är att mejladress och/eller mobilnummer saknas eller är inaktuella till den som är registrerad som kontaktperson i Fogis. Kolla uppgifterna för att underlätta för alla inblandade och glöm inte att bocka i ”Visa offentligt"!

Nedanstående är information som vi skickar ut per mejl och andra händelser där kontaktuppgifterna behövs.

  • Lag som utgår
    När ett lag utgår skickar vi ut information om det till alla lag i samma serie via mejl.
  • Matchändringar gjorda av ett av lagen
    Ett lag kanske inte kan spela ett visst datum och önskar flytta matchen, eller behöver meddela om Walk Over. Då måste de kunna få tag på sina motståndare.
  • Matchändringar av annan sort
    Det finns många orsaker till att en match flyttas. Anläggningen ska renoveras, planen är ej i spelbart skick p.g.a vattenläcka, ett annat arrangemang ska hållas på aktuell plan med mera. Då måste Stockholms FF kunna skicka den informationen till båda lagen.
  • Uppskjuten eller inställd match
    I dessa Coronatider har vi tyvärr fått massor med erfarenhet av inställda eller uppskjutna matcher. Men även då vi inte har en pandemi i landet händer det att matcher skjuts upp. Det kan t.ex. handla om att ett av lagen har fått akuta förhinder eller att något allvarligt har hänt i området så att matchen inte kan spelas på utsatt tid.
  • Domaren
    Domaren kan ibland behöva komma i kontakt med hemmalaget.
  • Övrig information
    Laget riskerar att missa annan viktig information.

Därför ber vi er att se över att både mejladress och mobilnummer finns och är aktuella till den som står som kontaktperson för laget.

Om ni ser att alla uppgifter inte är korrekta, kontaktar du ansvarig i föreningen som fyller i de saknade uppgifterna i Fogis.

OBS! För den som fyller i uppgifterna i Fogis är det viktigt att rutorna "Visa offentligt" bockas i!

Min Fotboll är svensk bredd- och ungdomsfotbolls egen app som Svenska Fotbollförbundet och distrikten lanserade till säsongen 2019. Min Fotboll gör det möjligt för alla bredd- och ungdomslag att öka intresset och engagemanget kring sina matcher via foto, film och liverapportering. Appen blir även det snabbaste och bästa sättet att hitta information om serier, matchresultat, tabeller, klubbar och lag i svensk fotboll. Det är även i appen som du kan registrera det Gröna Kortet. Appen är perfekt att använda när det ska vara publikfritt på matcherna!

Läs mer och kom igång med Min Fotboll!

Om du ska kommentera eller skriva ett matchreferat kan det vara bra att läsa följande dokument: Rekommendationer gällande matchreferat

Grönt Kort är ett initiativ som genomförs tillsammans med vår samarbetspartner Folksam för att lyfta fram och visa på alla goda föredömen som finns inom barn- och ungdomsfotbollen. Kortet är matchens Fair play-pris och delas ut av ledarna och går till en spelare i varje lag som utmärkt sig på ett schysst sätt. Den som får kortet har utmärkt sig lite extra. Grönt Kort för Fair Play delas ut vid alla matcher i S:t Eriks-Cupen i åldrarna 8-14 år.

Glöm inte att ta med de Gröna Korten till matcherna!

Läs mer om Grönt Kort för Fair Play!

Vid varning (gult kort) ska spelaren bytas ut (spelaren får ersättas) innan spelet
återupptas. Bytet är inte tidsatt, det är upp till ledaren att avgöra när spelaren kan delta i matchen igen. Rekommendationen är att bytet bör vara minst 5 minuter långt. Återinträdet behöver inte godkännas av domaren.
OBS! Denna regel gäller bara i 11 mot 11-fotboll i S:t Eriks-Cupen.

Om samma spelare erhåller två varningar under en och samma match ska spelaren utvisas för lindrig förseelse. Den utvisade spelaren får då ej återinträda i spelet eller ersättas.

Efter en match ska hemmalaget betala domaren. Det enklaste sättet är att swisha domarersättningen, men följande alternativ finns:

  • Domaren och föreningen har Swish – domarersättning förs över direkt via Swish.
  • Domaren har Swish men inte föreningen – domarersättning skall betalas kontant.
  • Domaren har inte Swish men föreningen har – domarersättning sätts in på konto.

Laget har alltid möjlighet att betala domaren kontant!
Vid kontobetalning skall domarersättning vara domaren tillhanda senast 6
bankdagar efter match. Om förening inte uppfyller kravet om kontobetalning till domaren inom 6 bankdagar kommer Stockholms FF ålägga föreningen en straffavgift på 200 kr per domaruppdrag.
Gäller samtliga matcher som administreras av Stockholms FF.

OBS! Föreningen kan ha egna betalningsrutiner för föreningens egna 5 mot 5-domare

Hur mycket som du ska betala till domaren hittar du här!

Riksidrottsförbundet (RF) har tecknat en grundförsäkring som alla föreningar som är med i RF automatiskt har. Vill föreningarna ha ett högre försäkringsskydd så kan man teckna ett komplement till denna grundförsäkring, exempelvis vid resa med laget.

När det gäller spelarna är alla ungdomar till och med 14 år gratis försäkrade (så kallad ungdomsförsäkring). Den avgiften ingår i anmälningsavgiften för laget. Den gäller under matcher och träningar samt vid direkt färd till och från dessa aktiviteter.

Från det år man fyller 15 år är det obligatoriskt med en lagförsäkring.
Registreringsperioden är 1 april - 31 mars. Det innebär att övergångsbestämmelserna för svensk fotboll gäller för dessa spelare.

Ledarna och personer kring laget är automatiskt försäkrade när de utför ett uppdrag åt föreningen (håller i träning, vid match, kör bil till match, går på kurs med mera). Detta ingår i RF:s grundförsäkring.

Skadeanmälan gör du genom att ringa till Folksam på tel. 0771-960 960.

Folksam ersätter sedan skadan efter förutbestämda schabloner/mallar. Ersättning utgår ej för förslitningsskador. Skadan måste ha tillkommit vid ett specifikt tillfälle.

Hur är det med olycksfall i din hemförsäkring?
Många försäkringar gäller inte vid olycksfall i samband med idrottsutövande.
Kontrollera era hemförsäkringar ifall ni behöver komplettera olycksfallsskyddet.

Har du frågor gällande ditt försäkringsskydd?
Kontakta Folksam på tel. 0771-950 950

Dessutom erbjuder Folksam Råd och Vård för idrottsskador

  • Gratis idrottsmedicinsk rådgivning ingår i spelarnas försäkring
  • Rådgivning vid skada eller hur man förebygger en skada av
    sjukgymnast
  • Hjälp med att anmäla skada till Folksam
  • Hjälp med att boka besök hos terapeut

Nu får barn och ungdomar äntligen möjlighet att spela fotbollsmatcher igen. För att vi fortsatt ska få spela matcher, måste alla följa rekommendationerna kring matchspel. Det innebär att all verksamhet ska ske så smittsäkert som möjligt och att det ska vara publikfritt vid alla matcher – inga undantag. Vi behöver hjälpas åt att möjliggöra fortsatt matchspel!

Regler kring matcher

All verksamhet, ska genomföras så smittsäkert som möjligt. Vi ska:

  • hålla avstånd till varandra
  • inte dela utrustning med varandra. Detta kan till exempel gälla vattenflaskor med mera
  • undvika gemensamma omklädningsrum
  • resa till och från aktiviteten individuellt
  • inte ha någon publik

Sätt gärna upp följade affischer på er anläggning:

Vid Riksidrottsmötet i maj 2019 beslutades att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har ideella uppdrag eller andra uppdrag i föreningen där denne har direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet trädde i kraft den 1 januari 2020. För att barnen ska vara skyddade rekommenderar StFF att ett registerutdrag visas upp varje år.

Stockholms FF:s styrelse har tagit beslut om att alla som har ett uppdrag och representerar StFF ska varje år begära ut och visa upp ett belastningsregisterutdrag från Polisen.

Som barn räknas personer under 18 år. De som är 15 år eller äldre ska lämna ett registerutdrag.

Under det gångna året har det förekommit fall i svensk idrott där föreningar brustit i ansvaret och barn har drabbats. För att det ska undvikas uppmanar vi alla våra föreningar att varje år begära in ett begränsat utdrag ur belastningsregistret för de som anställs eller har uppdrag i föreningen.

En arbetsmetod som föreningen kan använda sig av är:

  1. Upprätta ett föreningsregister med innehållet av vem/vilka som är tränare/ledare.
  2. Utse en eller ett par ansvariga för kontroll i föreningen.
  3. Inför en rutin med regelbundenhet, som fungerar i föreningen, exempelvis inför terminsstart eller då en ny tränare/ledare engageras då registerutdrag redovisas och kontrolleras.
  4. Den enskilde begär ut registerutdraget från Polisen.
  5. Den enskilde uppvisar registerutdrag till föreningsansvarig enligt fastställd rutin.
  6. Föreningsansvarig gör en notering om att registerutdrag inhämtats.
  7. Utvärdera arbetssätt och rutiner.

Läs mer om belastningsregisterutdrag och barnkonventionen