Kom ihåg detta inför seriestarten i S:t Eriks-Cupen

Nu har de första matcherna i årets upplaga av S:t Eriks-Cupen spelats och till helgen drar matcherna i gång för de flesta lagen. Inför premiärmatchen kan det vara regler eller bestämmelser som kan vara annorlunda mot tidigare år. Av den anledningen har vi skrivit ihop några påminnelser inför seriestarten.

Om du inte vet vilken serie laget du söker spelar i, hittar du serien enklast på följande sätt:

  1. Gå in på Tävling - Välj Tävling - Sök via förening eller klicka här!
  2. Skriv in föreningens namn i sökrutan. När du har sökt föreningen visas samtliga serier som föreningen deltar i.
  3. Sök upp åldersklassen du letar efter. Om föreningen har fler lag i en åldersklass behöver du klicka på +-tecknet.
  4. Siffran bredvid åldersklassen ger en fingervisning om vilken nivå serien gäller. Ju lägre siffra desto svårare nivå.
  5. Om en förening har flera lag i samma nivå behöver du gå in på serien för att se lagets namn. Om du är osäker på lagets namn kan du försöka hitta laget genom att klicka på kontaktuppgifter för att se vem som är kontaktperson för laget. 
  6. Om laget inte har någon namngiven kontaktperson och du inte är säker på vad laget heter är det säkrast att du kontaktar din förening för att kolla i vilket namn laget är anmält.
  7. För att du lätt ska hitta serien nästa gång kan du spara laget under Mina lag, som du hittar i den översta blå listen på hemsidan. Eller gå in på ett av lagets matcher och klicka på hjärtat bredvid lagets namn. 

OBS! Finns det ingen kontaktperson med e-postadress angiven kommer laget inte få information om inställda matcher, lag som utgått m.m. Även ett mobilnr behövs för att till exempel motståndarlag ska kunna nå ledare vid sena återbud eller om en domare behöver kontakta hemmalaget. Uppgifterna läggs in i Fogis av föreningen.

Hitta anläggningen

Här hittar du information om hur du hittar en anläggning och alla matcher som spelas där samt hur du skriver ut en matchlista.

För matcher i serierna Dam- (F2005 -2008) och Herrjuniorer (P2005-2006),  F2009 – 2011, P2007 – 2011 samt senior- och veteranserierna gäller följande:

  • För att kunna skapa en spelarförteckning behöver du en inloggning till Fogis som du får du av din förening
  • För att kunna skapa en spelarförteckning behöver alla spelare finnas registrerade i Fogis
  • Om en spelare inte är registrerad Fogis kan du läsa mer om registeringar och spelarövergångar här
  • Båda lagen ska i Fogis skapa en spelarförteckning till den aktuella matchen
  • Kontrollera efter matchen att domaren har fyllt i rätt, till exempel att det är rätt spelare som blivit utvisad

Läs mer om digitala spelarförteckningar

I nedanstående manualer för lagledare och kontaktpersoner hittar du hur du går till väga för att ta fram en spelarförteckning, skapar en trupp eller ändrar en spelares uppgifter:

Registreringar att tänka på:

  • Det året som en spelare fyller 12 år ska föreningen registrera sina spelare. Registrering sker i registreringsklass Fotbollungdom (upp tom 14 år). Detta för att UEFA i förekommande fall ska kunna fördela pengar ifall en framtida spelare blir professionell.

  • Vid 13 års ålder, det året som spelarna börjar spela 9 mot 9, måste alla spelare finnas med i Fogis för att man ska kunna göra en spelarförteckning.

  • Det året som en spelare fyller 15 år krävs en ny registrering, nu med registreringsklass Fotboll.

Läs mer om registreringar

Av olika anledningar kan det vara så att laget inte kan spela en match. 

Bortalaget ska använda dräkt som tydligt avviker från hemmalagets. Målvakten ska bära färger, som klart skiljer denne från övriga spelare och domaren. Om båda lagen har liknande tröjfärger, skall bortalaget byta.

  • Kontrollera här på hemsidan vilken dräkt motståndarlaget använder genom att gå till den serie laget spelar i och klicka sen på Kontaktuppgifter lag
  • Ha gärna med västar
  • Lagen ska ha sina spelare numrerade
  • Lagkaptenen ska på vänster överarm bära armbindel

I regelboken under kapitel 4 går det att läsa om vad som gäller för spelarnas utrustning. Läs även regeln om tejpade smycken i barn- och ungdomsfotbollen.

Tyvärr är det många lag som inte får den information som vi skickar ut. Anledningen är att mejladress och/eller mobilnummer saknas eller är inaktuella till den som är registrerad som kontaktperson i Fogis. Kolla uppgifterna för att underlätta för alla inblandade och glöm inte att bocka i ”Visa offentligt" samt klicka på "spara"!

Nedanstående är information som vi skickar ut per mejl och andra händelser där kontaktuppgifterna behövs.

  • Lag som utgår
    När ett lag utgår skickar vi ut information om det till alla lag i samma serie via mejl.
  • Matchändringar gjorda av ett av lagen
    Ett lag kanske inte kan spela ett visst datum och önskar flytta matchen, eller behöver meddela om Walk Over. Då måste de kunna få tag på sina motståndare.
  • Matchändringar av annan sort
    Det finns många orsaker till att en match flyttas. Anläggningen ska renoveras, planen är ej i spelbart skick p.g.a vattenläcka, ett annat arrangemang ska hållas på aktuell plan med mera. Då måste Stockholms FF kunna skicka den informationen till båda lagen.
  • Uppskjuten eller inställd match
    Det händer att matcher skjuts upp. Det kan t.ex. handla om att ett av lagen har fått akuta förhinder eller att något allvarligt har hänt i området där matchen ska spelas så att matchen inte kan sätta igång på utsatt tid.
  • Domaren
    Domaren kan ibland behöva komma i kontakt med hemmalaget.
  • Övrig information
    Laget riskerar att missa annan viktig information.

Därför ber vi er att se över att både mejladress och mobilnummer finns och är aktuella till den som står som kontaktperson för laget.

Om du ser att alla uppgifter inte är korrekta kontaktar du ansvarig i föreningen som fyller i de saknade uppgifterna i Fogis.

OBS! För den som fyller i uppgifterna i Fogis är det viktigt att rutorna "Visa offentligt" bockas i samt klicka på "spara"!

Domaren har en av de viktigaste rollerna på planen. Hälsa alltid på domaren innan matchen och tacka alltid för matchen. Ifall inte domaren kommer kan du läsa om längre ner. Efter matchen ska domaren få sin ersättning. Använd gärna digital domarersättning som kan nyttjas i samtliga matcher där StFF tillsätter domare.

Läs mer och se filmen om hur digital domarersättning fungerar

Efter en match ska hemmalaget betala domaren. Följande alternativ finns:

  • Föreningen vill använda digitalt domararvode - digitala domarkvitton används
  • Domaren OCH föreningens representant har Swish – domarersättning förs över direkt via Swish
  • Domaren har Swish men inte föreningens representant – domarersättning skall betalas kontant
  • Domaren har inte Swish men föreningens representant har – domarersättning sätts in på konto.
  • Föreningen har alltid möjlighet att betala domaren kontant

Betalning via swish eller kontant ska alltid ske på plats efter matchen. Betalning via konto ska ske till av domaren angivet konto senast sju dagar efter att kvittot lämnats över. Om en förening inte uppfyller kravet om kontobetalning till domaren inom 7 bankdagar kommer Stockholms FF ålägga föreningen en straffavgift på 200 kr per domaruppdrag.
Gäller samtliga matcher som administreras av Stockholms FF. 

OBS! Föreningen kan ha egna betalningsrutiner för föreningens egna 5 mot 5-domare

Hur mycket som du ska betala till domaren hittar du här!

Om domaren inte kommer i S:t Eriks-Cupen

  • Hemmalaget ska ansvara för att matchen genomförs.
  •  Om det inte finns någon utbildad domare närvarande ska matchen 
    dömas av någon utan domarkort, till exempel lagledare eller en förälder.
  • Matcher i S:t Eriks-Cupen kan ej ställas in på grund av utebliven domare.
  • Ha alltid med en visselpipa.
  • För att undvika att situationen uppstår kan det vara bra att kontakta domaren dagen innan matchen för att hälsa hen välkommen till matchen.
  • Meddela StFF:s domaravdelning vilken match som domaren inte kom till. (Gäller ej 5- mot 5-matcher och föreningstillsatta domare)

Riksidrottsförbundet (RF) har tecknat en grundförsäkring som alla föreningar som är med i RF automatiskt har. Vill föreningarna ha ett högre försäkringsskydd så kan man teckna ett komplement till denna grundförsäkring, exempelvis vid resa med laget.

Folksam som är fotbollens försäkringspartner har en rad tips för att förebygga och behandla skador:

Folksams Råd och Vård för idrottsskador

  • Gratis idrottsmedicinsk rådgivning ingår i spelarnas försäkring
  • Rådgivning vid skada eller hur man förebygger en skada av
    sjukgymnast
  • Hjälp med att anmäla skada till Folksam
  • Hjälp med att boka besök hos terapeut

Hur fungerar försäkringen?

När det gäller spelarna är alla ungdomar till och med 14 år gratis försäkrade (så kallad ungdomsförsäkring). Den avgiften ingår i anmälningsavgiften för laget. Den gäller under matcher och träningar samt vid direkt färd till och från dessa aktiviteter.

Från det år man fyller 15 år är det obligatoriskt med en lagförsäkring.
Registreringsperioden är 1 april - 31 mars. Det innebär att övergångsbestämmelserna för svensk fotboll gäller för dessa spelare.

Ledarna och personer kring laget är automatiskt försäkrade när de utför ett uppdrag åt föreningen (håller i träning, vid match, kör bil till match, går på kurs med mera). Detta ingår i RF:s grundförsäkring.

Skadeanmälan gör du genom att ringa till Folksam på tel. 0771-960 960.

Folksam ersätter sedan skadan efter förutbestämda schabloner/mallar. Ersättning utgår ej för förslitningsskador. Skadan måste ha tillkommit vid ett specifikt tillfälle.

Hur är det med olycksfall i din hemförsäkring?
Många försäkringar gäller inte vid olycksfall i samband med idrottsutövande.
Kontrollera era hemförsäkringar ifall ni behöver komplettera olycksfallsskyddet.

Har du frågor gällande ditt försäkringsskydd?
Kontakta Folksam på tel. 0771-950 950

Min Fotboll är svensk bredd- och ungdomsfotbolls egen app. Min Fotboll gör det möjligt för alla bredd- och ungdomslag att öka intresset och engagemanget kring sina matcher via foto, film och liverapportering.

Appen blir även det snabbaste och bästa sättet att hitta information om serier, matchresultat, tabeller, klubbar och lag i svensk fotboll. Det är även i appen som du kan registrera det Gröna Kortet.

Min Fotboll är särskilt anpassat för barn- och ungdomsföreningar/-lag på grund av den höga nivån av integritetsskydd och dataskydd. Läs gärna även vår sida:

Vad gäller vid filmning och fotografering

Men om man inte vill sända via Min Fotboll, vad gäller då? 

Läs mer och kom igång med Min Fotboll!

Om du ska kommentera eller skriva ett matchreferat kan det vara bra att läsa följande dokument: Rekommendationer gällande matchreferat

Det finns fyra olika spelformer i S:t Eriks-Cupen:

  • 5 mot 5
  • 7 mot 7 (liten och stor)
  • 9 mot 9 (liten och stor)
  • 11 mot 11

7 mot 7 och 9 mot 9 är även indelade i två olika beroende på åldersgruppen laget spelar i. För att du ska få koll på vad som gäller i respektive spelform går du in på vår sida om Nationella spelformer och läser mer.

Om du inte orkar läsa om respektive spelform hittar du en kortfattad sammanställning här!

OBS!! StFF deltar i ett forskningsprojekt där svensk fotboll forskar kring spelformerna för 14-åringar, 9 mot 9 och 11 mot 11. Som ett led i det har StFF fått ett undantag från de nationella spelformerna och en serienivå får 2024 genomföras i spelformen 11 mot 11. StFF har valt den ”seedade serien” på både pojk- och flicksidan. Alla övriga serier för spelare födda 2010 kommer genomföras i spelformen 9 mot 9. 

För att så många som möjligt ska kunna spela så länge som möjligt finns dispenser. Det finns generella, lag- och personliga dispenser.

För generella dispenser gäller följande:

  • I 5 mot 5 tillåts en överårig på laguppställningen i både flick- och pojkserierna.
  • I 7 mot 7 tillåts en överårig på laguppställningen i både flick- och pojkserierna.
  • I 9 mot 9 tillåts två överåriga på laguppställningen på flick- och en på pojksidan.
  • I 11 mot 11 tillåts två överåriga på laguppställningen på flick- och en på pojksidan. 

OBS!!! Spelaren får vara högst ett år äldre än den åldersgruppen som laget spelar i.

Personliga dispenser utöver de generella dispenserna kan sökas om det finns synnerliga skäl. 

Läs mer om dispenser

 

Grönt Kort är ett initiativ som genomförs tillsammans med vår samarbetspartner Folksam för att lyfta fram och visa på alla goda föredömen som finns inom barn- och ungdomsfotbollen. Kortet är matchens Fair play-pris och delas ut av ledarna och går till en spelare i varje lag som utmärkt sig på ett schysst sätt. Den som får kortet har utmärkt sig lite extra. Grönt Kort för Fair Play delas ut vid alla matcher i S:t Eriks-Cupen i åldrarna 8-14 år.

Glöm inte att ta med de Gröna Korten till matcherna!

Ibland kan det vara svårt att veta vem man ska dela ut kortet till och en del upplever det som orättvist. 

Få tips och läs mer om Grönt Kort för Fair Play!

Vid varning (gult kort) ska spelaren bytas ut (spelaren får ersättas) innan spelet
återupptas. Bytet är inte tidsatt, det är upp till ledaren att avgöra när spelaren kan delta i matchen igen. Rekommendationen är att bytet bör vara minst 5 minuter långt. Återinträdet behöver inte godkännas av domaren.
OBS! Denna regel gäller bara i 11 mot 11-fotboll i S:t Eriks-Cupen.

Om samma spelare erhåller två varningar under en och samma match ska spelaren utvisas för lindrig förseelse. Den utvisade spelaren får då ej återinträda i spelet eller ersättas.

Detta för att det gula kortet faktiskt ska bli en bestraffning och för att röda kort ska undvikas i möjligaste mån. I S:t Eriks-Cupen ackumuleras inte varningar så därför är ett enskilt gult kort i en match ingen bestraffning alls. Och det bör det vara. Det ger också ledare chansen att prata om Fair Play med sina spelare.   

En av Stockholms FF:s prioriterade strategier är att nå ”En bättre matchmiljö”. Fair Play-trappan som vänder sig till seniorseriernas representationslag är en åtgärd för att nå detta mål. 

I serierna finns en Fair Play-Liga där lagen tilldelas poäng utifrån händelser under matchen (såsom varningar och utvisningar) som domaren redovisar i sin domarrapport och som automatiskt sammanställs i en Fair Play-tabell.

Till Fair Play-Ligan finns Fair Play-trappan kopplad. Vid tre tillfällen under året sker en avstämning av läget, då beslutas om vilka åtgärder som eventuellt kommer att vidtas. Underlag för detta är den kvot per lag som räknas fram. Kvoten hittar du på StFF:s hemsida i samband med seriens tabell och rubriken ”Lagstatistik”. Underlaget kommer tas fram i tre nivåer.

Läs mer om poängberäkningen och förutsättningarna för Fair Play-trappan 

Gäller herrar div. 4-7 samt damer div. 3-5.

I tävlingsbestämmelsernas fjärde kapitel paragraf 3 står följande:

Spelare fr.o.m. den säsong han/hon fyller 15 år skall på domarens uppmaning kunna legitimera sig i seniorserierna herrar div. 4–7 samt damer div. 3–5 med giltig id-handling. De som är godkända är pass, legitimation, körkort eller Freja eID, där foto samt födelsenummer framgår. Från och med säsongen 2023 är det även godkänt med tydlig fotokopia eller bild i en mobiltelefon.

Kontroll av spelare
En kontroll görs endast på uppmaning av deltagande lag. Ett lag begär vilka två spelare som ska kontrolleras i motståndarlaget. Detta måste meddelas domaren senast under halvtidspausen. De spelare som ska kontrolleras skall domaren meddela till respektive lagledare alternativt lagkapten innan andra halvlek sätts i gång. Det är spelarens skyldighet att infinna sig hos domaren senast 10 minuter efter match och visa upp giltig ID-handling.

Spelare som uteblir från legitimationskontrollen eller motsätter sig eller inte kan legitimera sig, skall anmälas av domaren till StFF:s tävlingsavdelning.

En fullständig kontroll av hela lagets legitimationer kan även göras av utsedd matchobservatör/matchdelegat.

Förening kan av StFF:s TK åläggas en straffavgift om högst 25 000 kr alternativt förlust av match (se TB 6 kap 18 §). Gäller herrar div. 4-7 samt damer div. 3-5.

Det är många regler och bestämmelser att hålla reda på. Här hittar du alla bestämmelser, föreskrifter och regler samlade.

Vad händer vid en utvisning

Samtliga utvisningar (lindrig, grov och målchansutvisning) innebär automatiskt 
avstängning i nästkommande match i samma tävling. Vid grov utvisning upp till 14 år kontaktas föreningens ordförande av Stockholms Fotbollförbund. 
Grov utvisning kan leda till ytterligare avstängning. Det avgörs av StFF:s disciplinnämnd som efter att ha tagit del av domarens rapport och spelarens svar tar beslut i frågan. Vägen från den grova utvisningen till dom faller kan du läsa om här.

Ovanstående gäller även ledare som kan bli utvisad för lindrig eller grov förseelse. 

OBS! Inga gula eller röda kort används i 5 mot 5-matcher. Målchansutvisning tillämpas INTE i 7 mot 7-matcher! Samt i 7 mot 7 får utvisad spelare ersättas.

Protest

Om du har för avsikt att lämna in protest, tänk då på följande:

  • Protesten ska ha inkommit till förbundets kansli senast fem dagar efter den match vilken protesten avser.
  • Protestavgiften 2 000 kr ska vara betald senast fem dagar efter den match vilken protesten avser. Gäller protesten en tävlings två sista matcher ska protestavgiften vara betald senast första vardagen efter matchen.
  • Protest ska vara skriftlig och vara undertecknad av föreningens firmatecknare.
  • Om någon av ovanstående punkter inte har uppfyllts kommer protesten att 
    avvisas.
  • Om protesten gäller spelplanen, domarens behörighet, material eller anordningar vid tävlingsplatsen ska berörd förening innan matchens start skriftligen till domaren anmäla sin avsikt att lämna in protest. Har så inte skett kommer protesten att avvisas.
  • Protestärende behandlas av StFF:s Tävlingskommitté och kan överklagas till 
    StFF:s Besvärskommitté.

Överklagan av beslut

  • Överklagande ska vara skriftlig och undertecknad av klaganden.
  • Överklagan ska inkomma senast 2 veckor efter meddelat beslut.
  • Överklagan ska åtföljas av en avgift på 1 000 kr.

Ackumulerade varningar

Spelare som på spelplanen eller i det tekniska området ådrar sig tre varningar i olika matcher i samma tävling ska i vissa serier stå över i samma tävlings nästkommande match, i den match spelaren är behörig att spela om inte annat framgår av tävlingsbestämmelserna kap 5 § 6–14 .

Läs våra frågor och svar om Ackumulerade varningar:

Ackumulering av varningar enl. SvFF:s bestämmelser tillämpas i div. 4-7 herrar, div. 2-5 damer, samt i våra tre kvalificeringsserier till P16, P17 & P19.

Varningar i match som avbryts börjar inte gälla förrän det är beslutat vad som gäller med matchen. Det beslutet tas av TK och kan ta 1-3 veckor efter avbruten match.

Det går att läsa i Fogis. Ledaren för laget som upprättar spelarförteckningarna måste hålla koll.

Då kontaktar du vår tävlingsavdelning.

Föreningscertifikatet

På årsmötet 2022 beslutades enhälligt att alla klubbar med lag i S:t Eriks-Cupen ska skriva under Föreningscertifikatet varje år i samband med anmälan. Om man inte skriver under får föreningen inte delta i S:t Eriks-Cupen. Certifikatet kan ses som en överenskommelse mellan klubbar.

Se vad föreningscertifikatet innehåller samt ladda ner affischen och sätt upp på er hemmaplan!

Trivselansvarig

Under punkt 2 i föreningscertifikatet går det att läsa om uppförande kring matcher. För att få en bättre matchmiljö kan föreningen söka medel från Projektstöd IF till projektet "Trivselansvarig". 

Föreningen utser en ”Matchklimatansvarig” för sina hemmamatcher på sin huvudsakliga hemmaarena för ungdomsmatcher i S:t Eriks-Cupen.

Uppgifter för matchklimatansvarig kan vara följande:

  • Stötta domarna innan, under och efter matcher.
  • Välkomna bortalagen och dess supportrar till arenan.
  • Informera bortalagen och dess supportrar om vilka regler som gäller på denna idrottsplats.
  • Dela ut Fair Play-kort till lagen och dess supportrar.
  • Säga ifrån när Fair Play inte efterlevs, både vad gäller hemma och bortalag.
  • Vara allmänt behjälplig på idrottsplatsen för frågor.
  • Rapportera in ev. avvikelser till StFF via mejl.

Krav: 

  • För att ni som förening ska kunna söka och ta del av detta paket behöver ni ha en matchklimatansvarig närvarande på minst 20 av föreningens hemmamatcher. För att få maximala 15 000:- behöver ni vara närvarande på minst 50 av föreningens hemmamatcher.
  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna, inte på annan plats på arenan.
  • Det ska klart framgå vem som är Matchklimatansvarig, t.ex. genom att bära en väst framtagen av StFF. 
  • Matchklimatansvarig får inte ha någon roll eller vara förälder i laget som spelar.
  • Minst en person i föreningen måste genomgå en timmes digital utbildning om vad rollen som matchklimatansvarig innebär.  

Föreningen kan söka Projektstödsmedel om max 18 000: - (kan variera p.g.a. antal matcher/helger). 

OBS! Föreningen erhåller 18 000:- som max, men kommer också bli fakturerade 3 000:- för västar och trivselkort. Föreningen erhåller som max 15 000:- för själva jobbet som Matchklimatansvarig. 

Föreningen får upp till 200 Fair Play-kort med klubbmärke och två västar med ”Matchklimatansvarig” på ryggen. 

Ansvarig på StFF:

Läs om hur du söker medel från Projektstöd IF

Fotbollens spela, lek och lär

Fotbollens spela, lek och lär (FSLL) beskriver inriktningen för svensk barn- och ungdomsfotboll och de värderingar som all fotboll ska stå för. Läs mer i Fotbollsportalen

OBS! Det går att läsa en hel del material på sidan utan registrering och kod

Spelarutbildningsplanen – SUB 2.0

Spelarutbildningsplanen syftar till att hjälpa föreningar och ledare att skapa förutsättningar för långsiktig utveckling och livslångt fotbollsintresse. Planen innehåller konkreta tips för match och träning i de olika spelformerna och för föreningens långsiktiga arbete med spelarutbildning. Läs mer i Fotbollsportalen

OBS! Det går att läsa en hel del material på sidan utan registrering och kod

Värdegrund

Inom fotbollen finns det olika värdegrunder för att få en schysst och ren sport. Här presenterar vi de rättesnören som vi rekommenderar att följa.

SvFF har tagit fram värdegrundsmaterialet Ett steg framåt till ledare för barn och ungdomar, så att du kan få tips och idéer till din verksamhet.

 

Inför varje match är det en hel del att tänka på. Nedan finns en checklista med saker att tänka på före, under och efter en match. Punkterna är framtagna för S:t Eriks-Cupens lag med yngre spelare, men kan ses som stöd och en påminnelse för lag med äldre spelare.

Före match

  • Kalla dina spelare till matchen i god tid och planera för att det kan komma sena återbud.
  • Samlas på en plats som alla känner till och använd gärna samma plats vid varje tillfälle.
  • Kontrollera vart ni ska spela. På StFF:s hemsida finns information om varje match som ska spelas. Om du letar rätt på den matchen som du ska spela, hittar du under rubriken INFO bland annat uppgifter om anläggningen som laget ska spela på. Du kan även hitta planen genom att söka på hemsidan.
  • Se till att följa start- och spelgarantin samt övriga punkter i Föreningscertifikatet!
  • Skapa spelarförteckning (från 13 år) i FOGIS (se FOGIS manualer).
  • Planera för avfärd i god tid. Vid olika tillfällen kan trafiktätheten skilja markant.
  • Ta med rätt utrustning! Det är till exempelt obligatoriskt att använda benskydd. Ha med ett par reservbenskydd. Ta av smycken. Läs regel om tejpade smycken i barn- och ungdomsfotboll.
  • Ta reda på vad motståndarlaget har för färg, ta gärna med västar.
  • Hälsa på motståndarnas ledare och domare innan matchen.
  • Se till att spelarna genomför ”give me five” innan matchstart.

Under match 

  • Tänk på spel- och startgarantin som finns i föreningscertifikatet.
  • Uppmuntra spelarna oavsett vad som händer. Uppmuntra alla spelare!
  • Respektera domarens domslut.
  • Håll koll på matchtiden.
  • Se till att det finns vätska till spelarna.
  • Tänk på att låta avbytarna ha andra färger än de som spelar. Detta för att eliminera felaktiga offsideavblåsningar (gäller 9 mot 9 och 11 mot 11) samt att avbytare skall hålla sig varma.
  • Notera de matchfakta som du anser väsentliga.

Efter match

  • Tacka motståndarna och domaren för god match.
  • Dela ut det Gröna Kortet (spelare 8-14 år) till utsedd spelare i motståndarlaget.
  • Gå igenom med domaren att era anteckningar om varningar och utvisningar stämmer överens. Hemmalaget betalar domaren efter matchen.
  • Kalla till nästa träning/match.
  • Lär spelarna att hålla ordning i omklädningsrummet. Låt alla städa på den platsen man har använt.
  • Du som ledare går sist ifrån omklädningsrummet, kolla efter kvarglömda saker och se till att lämna rummet som du skulle vilja ha det när du kommer dit.
  • Se till att alla spelarna får hemtransport (vid bortamatch).

För att säkrast få svar på din fråga klickar du på någon av nedanstående rubriker för att skicka ett mejl till de ansvariga för respektive område.

Frågor om S:t Eriks-Cupen

Frågor om Seniorserier och Cuper

Frågor om domare och domarkurser

Frågor om futsalserier

Övriga frågor

 

Öppettider, övrig kontaktinformation och anställda hittar du på den här sidan!

Följ gärna oss i sociala medier

Facebook
Instagram
X (Twitter)
LinkedIn

 

Vid Riksidrottsmötet i maj 2019 beslutades att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har ideella uppdrag eller andra uppdrag i föreningen där denne har direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet trädde i kraft den 1 januari 2020. För att barnen ska vara skyddade rekommenderar StFF att ett registerutdrag visas upp varje år.

Stockholms FF:s styrelse har tagit beslut om att alla som har ett uppdrag och representerar StFF ska varje år begära ut och visa upp ett belastningsregisterutdrag från Polisen.

Som barn räknas personer under 18 år. De som är 15 år eller äldre ska lämna ett registerutdrag.

Under det gångna året har det förekommit fall i svensk idrott där föreningar brustit i ansvaret och barn har drabbats. För att det ska undvikas uppmanar vi alla våra föreningar att varje år begära in ett begränsat utdrag ur belastningsregistret för de som anställs eller har uppdrag i föreningen.

En arbetsmetod som föreningen kan använda sig av är:

  1. Upprätta ett föreningsregister med innehållet av vem/vilka som är tränare/ledare.
  2. Utse en eller ett par ansvariga för kontroll i föreningen.
  3. Inför en rutin med regelbundenhet, som fungerar i föreningen, exempelvis inför terminsstart eller då en ny tränare/ledare engageras då registerutdrag redovisas och kontrolleras.
  4. Den enskilde begär ut registerutdraget från Polisen.
  5. Den enskilde uppvisar registerutdrag till föreningsansvarig enligt fastställd rutin.
  6. Föreningsansvarig gör en notering om att registerutdrag inhämtats.
  7. Utvärdera arbetssätt och rutiner.

Läs mer om belastningsregisterutdrag och barnkonventionen