Fem pionjärklubbar på Trivselansvarigkurs

Under 2021 är Stockholms FF:s prioriterade mål "en bättre matchmiljö", en aktivitet för att nå dit är paketet "Trivselansvarig" i Projektstöd IF. Under torsdagskvällen hölls den första utbildningen för fem av klubbarna som hittills hoppat på paketet.

Mötet bestod mestadels av erfarenhetsutbyte mellan klubbarna. Energin var hög när representanterna från föreningarna delade med sig av tankar och inspiration.

Det ska bli intressant att följa pionjärklubbarnas arbete för att ytterligare förbättra barnens upplevelse av S:t Eriks-Cupen.

Stort tack till representanterna för Sollentuna FK, Rågsveds IF, Tyresö FF, Älvsjö AIK samt FoC Farsta!

Är din klubb också intresserad? Vill du veta mer om paketet ”Trivselansvarig”?
Det är inte för sent att hoppa på, fler utbildningstillfällen kommer hållas.

Hör av dig till bjorn.eriksson@stff.se eller emma.ringvall@stff.se       

Läs mer om Trivselansvarig och andra paket i Projektstöd IF:

Projektstöd IF 2024/2025

Föreningar kan nu söka Projektstöd IF för att utveckla sin barn- och ungdomsverksamhet 7-25 år .

Syfte:
Syftet med projektstödet är att skapa förutsättningar för idrottsföreningar att utveckla sin barn- och ungdomsidrott i enlighet med Strategi 2025. Målgruppen är barn och ungdomar 7–25 år.

Läs mer om Strategi 2025

Mål: 
Målsättningen är att fler barn och ungdomar ges möjlighet och väljer att börja respektive fortsätta idrotta i förening.

Det finns två områden som din förening kan söka stöd inom:  

Den första tränarutbildningen som är gemensam start för alla tränare. Ansökan avser 1 utbildning (1 dag + webb + 1 dag) för upp till max 24 deltagare. Föreningar som har bokat in datum för en SvFF D i dialog med ansvarig på StFF har här möjlighet att söka projektstöd för att finansiera utbildningen.

Föreningen erhåller Projektstöd om 39 000 kr. 

Stockholms Fotbollförbund fakturerar utbildningskostnaden på 39 000 kr. Föreningen står själva för övriga omkostnader (plan, lokal, förtäring etc.).

Alla 24 deltagare genomför utbildningen kostnadsfritt.

Ansvariga på StFF:

 

Projekt Matchklimatsansvarig går ut på att föreningen själv tar ansvar för matchklimatet på sina hemmamatcher i S:t Eriks-Cupen.
Föreningen får speciella trivselkort, matchklimatvästar och ska sen utse neutrala personer som är på plats när ungdomsmatcher spelas på deras hemmaplan. 

Uppgiften är att stötta domare, agera mot ledare/vårdnadshavare som inte uppträder schysst och allmänt säkerställa en bra miljö kring matcherna. 

Under 2025 erbjuder vi tre nivåer baserat på antalet timmar ni lägger ner i föreningen.

Nivå 3 = 10 000:- (30 timmar)
Nivå 2 = 15 000:- (50 timmar)
Nivå 1 = 20 000:- (75 timmar)

Kriterier nivå 3:

  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna minst 30 timmar under säsong
  • Minst en person i föreningen måste genomgå en timmes digital utbildning
  • Matchklimatansvarig ska vara en neutral person (ej ha en roll eller vara vårdnadshavare till någon i laget)
  • Föreningen ska inkomma med en handlingsplan via mejl till StFF (ansvariga personer, datum, planer etc.)
  • Uppföljning ska ske efter våren i form av samtal med ansvarig på StFF
  • Återrapportering ska ske i IdrottOnline efter avslutad säsong

Kriterier nivå 2: (samma som ovan plus följande)

  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna minst 50 timmar under säsong
  • Även kriterierna i nivå 3 ska uppfyllas

Kriterier nivå 1: (samma som ovan plus följande)

  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna minst 75 timmar under säsong
  • Minst två personer i föreningen måste genomgå en timmes digital utbildning
  • Även kriterier i nivå 2 och 3 ska uppfyllas

För mer information kontakta ansvarig på StFF: 

  • Föreningar behöver redovisa stödet en månad efter erhållet stöd
  • Fr.o.m. 2024 behöver du ladda hem Freja+ för att kunna logga in på IdrottOnline
  • Föreningar kan för tillfället inte att söka medel till egna projekt

Läs mer om: Säker inloggning med Freja+ - Riksidrottsförbundet (rf.se)

Ansökan och beslut:

Ansökningsperioden sträcker sig över 2024-2025. Sista ansökningsdag för denna period är 31 oktober 2025.

Medelshantering i IdrottOnline

Ansökan och återrapportering gällande projektstöd görs (under fliken "Idrottsmedel") i:

Alla ansökningar i IdrottOnline kräver att:

  1. Föreningen måste ha aktiverat sin klubbsida på IdrottOnline. Ni gör det här.
  2. Föreningen måste ha angett ordförande och kassör i medlemsregistret.
  3. Utöver ordförande och kassör kan en Idrottsmedel firmatecknare skicka in ansökan och måste då också vara registrerad i medlemsregistret.

Teknisk support:

Vid frågor angående IdrottOnline, inloggning och behörighet kontakta Idrottssupporten:
Telefon: 08-699 61 50 Telefontid: mån-tor kl. 12.00–15.00

Om hantering av projektmedel

Vid eventuella frågor, kontakta: