Fem pionjärklubbar på Trivselansvarigkurs

Under 2021 är Stockholms FF:s prioriterade mål "en bättre matchmiljö", en aktivitet för att nå dit är paketet "Trivselansvarig" i Projektstöd IF. Under torsdagskvällen hölls den första utbildningen för fem av klubbarna som hittills hoppat på paketet.

Mötet bestod mestadels av erfarenhetsutbyte mellan klubbarna. Energin var hög när representanterna från föreningarna delade med sig av tankar och inspiration.

Det ska bli intressant att följa pionjärklubbarnas arbete för att ytterligare förbättra barnens upplevelse av S:t Eriks-Cupen.

Stort tack till representanterna för Sollentuna FK, Rågsveds IF, Tyresö FF, Älvsjö AIK samt FoC Farsta!

Är din klubb också intresserad? Vill du veta mer om paketet ”Trivselansvarig”?
Det är inte för sent att hoppa på, fler utbildningstillfällen kommer hållas.

Hör av dig till bjorn.eriksson@stff.se eller emma.ringvall@stff.se       

Läs mer om Trivselansvarig och andra paket i Projektstöd IF:

Projektstöd IF 2024/2025

Föreningar kan nu söka Projektstöd IF för att utveckla sin barn- och ungdomsverksamhet 7-25 år .

Syfte:
Syftet med projektstödet är att skapa förutsättningar för idrottsföreningar att utveckla sin barn- och ungdomsidrott i enlighet med Strategi 2025. Målgruppen är barn och ungdomar 7–25 år.

Läs med om Strategi 2025

Mål: 
Målsättningen är att fler barn och ungdomar ges möjlighet och väljer att börja respektive fortsätta idrotta i förening.

Det finns tre områden som din förening kan söka stöd inom:  

Den första tränarutbildningen som är gemensam start för alla tränare. Ansökan avser 1 utbildning (1 dag + webb + 1 dag) för upp till max 24 deltagare. Föreningar som har bokat in datum för en SvFF D i dialog med ansvarig på StFF har här möjlighet att söka projektstöd för att finansiera utbildningen.

Föreningen erhåller Projektstöd om 39 000 kr. 

Stockholms Fotbollförbund fakturerar utbildningskostnaden på 39 000 kr. Föreningen står själva för övriga omkostnader (plan, lokal, förtäring etc.).

Alla 24 deltagare genomför utbildningen kostnadsfritt.

Ansvariga på StFF:

 

Föreningen utser en ”Matchklimatansvarig” för sina hemmamatcher på sin huvudsakliga hemmaarena för ungdomsmatcher i S:t Eriks-Cupen.

Uppgifter för matchklimatansvarig kan vara följande:

  • Stötta domarna innan, under och efter matcher.
  • Välkomna bortalagen och dess supportrar till arenan.
  • Informera bortalagen och dess supportrar om vilka regler som gäller på denna idrottsplats.
  • Dela ut Fair Play-kort till lagen och dess supportrar.
  • Säga ifrån när Fair Play inte efterlevs, både vad gäller hemma och bortalag.
  • Vara allmänt behjälplig på idrottsplatsen för frågor.
  • Rapportera in ev. avvikelser till StFF via mejl.

Krav: 

  • För att ni som förening ska kunna söka och ta del av detta paket behöver ni ha en matchklimatansvarig närvarande på minst 20 av föreningens hemmamatcher. För att få maximala 15 000:- behöver ni vara närvarande på minst 50 av föreningens hemmamatcher.
  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna, inte på annan plats på arenan.
  • Det ska klart framgå vem som är Matchklimatansvarig, t.ex. genom att bära en väst framtagen av StFF. 
  • Matchklimatansvarig får inte ha någon roll eller vara förälder i laget som spelar.
  • Minst en person i föreningen måste genomgå en timmes digital utbildning om vad rollen som matchklimatansvarig innebär.  

Föreningen kan söka Projektstödsmedel om max 18 000: - (kan variera p.g.a. antal matcher/helger). 

OBS! Föreningen erhåller 18 000:- som max, men kommer också bli fakturerade 3 000:- för västar och trivselkort. Föreningen erhåller som max 15 000:- för själva jobbet som Matchklimatansvarig. 

Föreningen får upp till 200 Fair Play-kort med klubbmärke och två västar med ”Matchklimatansvarig” på ryggen. 

Ansvarig på StFF:

Nytt för perioden!

  • Föreningar behöver redovisa stödet en månad efter erhållet stöd
  • Fr.o.m. 2024 behöver du ladda hem Freja+ för att kunna logga in på IdrottOnline
  • Föreningar kan för tillfället inte att söka medel till egna projekt

Läs mer om: Säker inloggning med Freja+ - Riksidrottsförbundet (rf.se)

Ansökan och beslut:

Ansökningsperioden sträcker sig över 2024-2025. Sista ansökningsdag för denna period är 31 oktober 2025.

Medelshantering i IdrottOnline

Ansökan och återrapportering gällande projektstöd görs (under fliken "Idrottsmedel") i:

Alla ansökningar i IdrottOnline kräver att:

  1. Föreningen måste ha aktiverat sin klubbsida på IdrottOnline. Ni gör det här.
  2. Föreningen måste ha angett ordförande och kassör i medlemsregistret.
  3. Utöver ordförande och kassör kan en Idrottsmedel firmatecknare skicka in ansökan och måste då också vara registrerad i medlemsregistret.

Teknisk support:

Vid frågor angående IdrottOnline, inloggning och behörighet kontakta Idrottssupporten:
Telefon: 08-699 61 50 Telefontid: mån-tor kl. 12.00–15.00

Om hantering av projektmedel

Vid eventuella frågor, kontakta: