Mot en tryggare matchmiljö

Under våren har Stockholms Fotbollförbund och vår samarbetspartner Volkswagen Stockholm initierat projektet Tillsammans för en tryggare matchmiljö, vars syfte är att lyfta fram domarna, stötta dem och påvisa behovet av en förändring av alla inblandades medverkan vid fotbollsplanerna. Projektets olika aktiviteter har fått uppskattning av domarna och uppmärksamhet i media, förhoppningsvis leder det till att ledare och publik tänker till en extra gång innan de tilltalar domarna negativt.

Totalt har 1 800 ungdomsdomare fått varsitt domarkit med budskapet "Tillsammans för en tryggare matchmiljö". Emma Wesselgård, på StFF:s domaravdelning, konstaterar att domarna har varit idel positiva till projektet.

- Det har varit roligt att se domarnas reaktioner när de har varit på kansliet för att hämta sitt domarkit. Domarna känner samhörighet när de har likadana tröjor och shorts med StFF-loggan på, det blir lätt att känna igen varandra vid planerna, menar Emma.

Så här i spåren av pandemin, är det svårt att sia om vad som har gjort att domarna upplever en lugnare matchmiljö, att StFF förordar publikfritt eller om budskapet på domartröjorna har fått ledare att tänka till, eller om det är både och.

- De domare vi har pratat med, säger att matchmiljön är betydligt bättre den här säsongsinledningen jämfört med tidigare. Vi hoppas att texten på domartröjorna får publik och ledare att tänka till innan de ifrågasätter ett domslut, säger Emma.

Det tål också att tänkas på att föräldrarna bär ett stort ansvar till att medverka till en tryggare matchmiljö. Vid publikfria matcher blir detta uppenbart, även om vi självklart vill att barnen ska få ha hejande, positiva föräldrar vid matcherna.

"Tillsammans för en tryggare matchmiljö" inleddes med gerillamarknadsföring genomfört av alla StFF:s medarbetare. Personalen gav sig nämligen ut till så många av distriktets föreningar som arrangerar domarkurser som möjligt – under en och samma dag. Detta gav eko så väl hos föreningarna som hos media.

- Vi ville väcka reaktioner, visa att vi menar allvar med att skapa en tryggare matchmiljö för både domare och spelare. Föreningarna vi besökte var tacksamma för att vi uppmärksammade frågan och för att de fick chansen att dela ut gratis kläder till sina domare. Vid en sådan här massiv insats är det lättare att få media att skriva om budskapet och projektet, vilket de också gjorde. Vi har fått bra spridning och är nöjda, säger kommunikations- och marknadschef Gittan Ahonen Gunnarzon.

Förutom att dela ut domarkit, tog även StFF fram filmer som släpptes en och en under en intensiv vecka. Budskapet gick inte att misstolka, den gestaltande domarens känslor visades när glåporden haglade, men det är viktigt att poängtera att väldigt många också sköter sig.

Distriktschef Andrea Möllerberg:

- Merparten av föräldrarna är stöttande och positiva till domarnas insatser, men vi strävar efter nolltolerans. Ingen ska behöva känna sig utsatt under en fotbollsmatch, där behöver alla rannsaka sig själva. Nu har vi påbörjat detta arbete som kommer att fortsätta säsongen ut och vidare efter det.

StFF:s samarbetspartner Volkswagen Stockholm är viktiga i sammanhanget.
- Ungdomar som väljer att bli fotbollsdomare ska känna sig trygga och uppskattade, vi stöder gärna Stockholms Fotboll förbund i deras projekt mot en tryggare matchmiljö, säger Johan Karlson, Märkeschef på Volkswagen Stockholm.