Matchklimatansvarig

Projekt Matchklimatsansvarig går ut på att föreningen själv tar ansvar för matchklimatet på sina hemmamatcher i S:t Eriks-Cupen.
Föreningen får speciella trivselkort, matchklimatvästar och ska sen utse neutrala personer som är på plats när ungdomsmatcher spelas på deras hemmaplan. 

Projekt Matchklimatsansvarig går ut på att föreningen själv tar ansvar för matchklimatet på sina hemmamatcher i S:t Eriks-Cupen.
Föreningen får speciella trivselkort, matchklimatvästar och ska sen utse neutrala personer som är på plats när ungdomsmatcher spelas på deras hemmaplan. 

Uppgiften är att stötta domare, agera mot ledare/vårdnadshavare som inte uppträder schysst och allmänt säkerställa en bra miljö kring matcherna. 

Under 2025 erbjuder vi tre nivåer baserat på antalet timmar ni lägger ner i föreningen.

Nivå 3 = 10 000:- (30 timmar)
Nivå 2 = 15 000:- (50 timmar)
Nivå 1 = 20 000:- (75 timmar)

Kriterier nivå 3:

  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna minst 30 timmar under säsong
  • Minst en person i föreningen måste genomgå en timmes digital utbildning
  • Matchklimatansvarig ska vara en neutral person (ej ha en roll eller vara vårdnadshavare till någon i laget)
  • Föreningen ska inkomma med en handlingsplan via mejl till StFF (ansvariga personer, datum, planer etc.)
  • Uppföljning ska ske efter våren i form av samtal med ansvarig på StFF
  • Återrapportering ska ske i IdrottOnline efter avslutad säsong

Kriterier nivå 2: (samma som ovan plus följande)

  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna minst 50 timmar under säsong
  • Även kriterierna i nivå 3 ska uppfyllas

Kriterier nivå 1: (samma som ovan plus följande)

  • Matchklimatansvarig ska befinna sig ute vid planerna minst 75 timmar under säsong
  • Minst två personer i föreningen måste genomgå en timmes digital utbildning
  • Även kriterier i nivå 2 och 3 ska uppfyllas

Läs om hur du söker medel från Projektstöd IF

Vid frågor, kontakta: