Digital domarersättning
Under 2023 kommer det vara möjligt att använda digital domarersättning i alla serier där StFF tillsätter domare.
Det är föreningen som bestämmer om digital domarersättning ska användas eller inte.
Alla domare och föreningar får en inloggning i det nya systemet där betalningar och kvittohantering finns. Som domare loggar du efter genomförd match in i systemet, slutför domarrapporten och i och med det begär du ersättning för matchen. Du kommer enkelt kunna följa alla dina uppdrag i systemet.
Du har 5 dagar på dig efter matchen att söka ersättning.
Föreningen har 7 dagar på sig att genomföra betalningen från det att du skickat in kvittot.
När utbetalningen är gjord kan det ta 1-4 bankdagar innan pengarna syns på ditt konto.
Frågor och svar
Mina uppdrag
Prova med att logga ut och logga in i arvode systemet.
Matchen är inte upplagd eller domartillsatt i Fogis. Kontrollera med distriktet vad som gäller.
I grunden så kan digitala domarersättning användas på alla matcher där du är tillsatt som domare i FOGIS av Stockholms Fotbollförbund. Dock är det inte ett krav att föreningarna måste använda digitala domarkvitton. Du som domare måste fråga hemmalaget innan matchen hur de önskar betala.
För matcher i Stockholm Cup och Victoria Cup så måste båda lagen vara överrens om att använda digitalt domarkitto för att det ska gå att använda.
Alla matcher du som domare är tilldelad visas i listan oavsett om matchen är uppskjuten eller inställd.
För att få bort uppdraget från Mina uppdrag går det bra att arkivera uppdraget. Uppe i höger hörn finns ditt namn och en meny för att Administrera uppdrag. Klicka på ”Administera uppdrag”, så visas dom uppdrag som ligger i status ”kan sökas” eller ”återkallad” under året, men det går även bra att söka fram alla uppdrag.
- Notera att du kan vara berättigad till arvode om matchen ställdes in samma dag som den skulle spelats. Läs mer här.
Ansöka om arvode
Det förbund som äger tävlingskategorin har angett hur många dagar man har på sig att söka ett arvode efter att domarraporten är godkänd.
Kontakta förbundet som äger tävlingskategorin för att låsa upp matchen. När detta är gjort kan du söka arvode igen.
Det är endast ägande förbund som kan låsa upp matchen.
Kontakta domare@stff.se om det rör en match som StFF administrerar. Kontakta domare@svenskfotboll.se om det rör en nationell serie.
För att man ska kunna ansöka om arvode måste HD eller Domare 1 godkänna domarrapporten i Fogis.
AD och Domare 2 och 3 får kontakta HD eller Domare 1 och kontrollera varför.
För att digitala arvoden ska fungera på bästa sätt är det viktigt att alltid logga in och ut ur arvodessystemet. Det är endast vid inloggning som systemet uppdateras med matcher och uppdrag.
I 7 mot 7 kan arvode sökas utan domarrapport, förutsatt att tiden för avspark har passerat.
Kontrollera med det distrikt som äger tävlingskategorin och om digitala domararvoden gäller på just den tävlingskategorin. Kontakta domare@stff.se
Det kan finnas flera anledningar till det.
- Det går inte att avgöra vilket arvode som gäller då matchen du dömt tillhör en tävlingskategori med flera tävlingar där arvodet skiljer sig åt. Du får ange arvodet själv baserat på vad som gäller för just den matchen.
- Matchen är satt som WO, uppskjuten eller avbruten, systemet kan då inte beräkna exakt arvode/ersättning automatiskt och tillåter då att du själv fyller i alla uppgifter. Kontrollera vilka regler som gäller för matchen.
Om matchen är inställd, uppskjuten och du inte har rätt till något arvode. Arkivera uppdraget för att få bort matchen från Mina uppdrag.
Systemet kan inte beräkna exakt arvode/ersättning automatiskt och tillåter då att du själv fyller i alla uppgifter. Kontrollera vilka regler som gäller för matchen.
Notera att restidsersättning kan tas bort om du inte har hunnit att åka till arenan då match blev uppskjuten, inställd eller WO samma dag.
Invänta att domaravdelningen uppdaterat Fogis därefter kan du ansöka om arvode som vanligt.
Du ansöker om arvode för varje match. Reseersättningen delas mellan de matcher du dömt. Du får själv ange resväg manuellt och dela upp resan på antalet matcher.
Du får själv fylla i resvägen manuellt på respektive match och dela upp resan mellan matcherna. Systemet föreslår alltid resa till/från folkbokföringsadress och planen.
Det kan bero på flera saker.
- Anläggningen saknar adressuppgifter eller koordinater i Fogis
- Du har ingen adress angiven i Fogis
- Du har skyddad identitet
- Google Maps är inte uppdaterat med rätt uppgifter, tex gata saknas. När Google uppdaterats så kommer rätt avstånd kunna beräknas. Klicka här för att felrapportera.
- Återkalla kvittot i det digitala systemet
- Om föreningen redan attesterat kvittot så får du fylla i ett eget kvitto och maila in till föreningen.
Utbetalning
Förmodligen har föreningen dragit skatt på utbetalningen. Kontrolla med föreningen vad som hänt.
I de allra flesta fall är det alltid hemmalagets förening som betalar ut arvode och ersättningar.
Kontakta utbetalande part dvs hemmalagets förening.
Är det en generell fråga om systemet, kontakta domare@stff.se
Kontaktperson