Marknad

Att samarbeta med Stockholms Fotbollförbund – Hur företag kan bli en del av visionen – "så många som möjligt, så länge som möjligt"

Det har gått några år sedan fotbollen i Stockholm organiserades. Livaktigheten har varit stor sedan den 29 mars 1917, dagen då Stockholms Fotbollförbund bildades. 49 lag registrerades då, för nästan 90 år sedan, nu på 2000-talet har antalet seniorlag varit en bit över 500 lag.

År 1917 fanns det inte särskilt mycket bollar till ungdomen, på 2000-talet stiger antalet ungdomslag hela tiden. Vad sägs om att det idag exempelvis spelas mer än 33 000 matcher i S:t ERIKS-CUPEN?

Framtidsfrågorna är många, exempelvis hur nya ledare utbildas, hur stad och kommuner uppvaktas så att satsningen på konstgräs utvecklas, domarutbildning, instruktörsutbildning, för att nu inte tala om den fortsatta satsningen på tjejfotbollen och frågorna kring integration.

Fotboll utövas varje dag under året, och är unik genom sin utbredning och storlek. Från och med det kalenderår våra ungdomar fyller 15 år ska hen inneha en licens för att få representera sin förening. År 2014 var exempelvis det totala antalet licensierade spelare i Stockholm hela 65 938 utövare med en fördelning på 50 414 manliga och 15 522 kvinnliga utövare. Lägg därtill de mer än 30 000 yngre ungdomarna (flickor och pojkar) som kämpar på i S:t ERIKS-CUPEN, som idag är Sveriges i särklass största fotbollsturnering.

Det finns med andra ord upp emot 95 000 aktiva spelare inom Stockholmsfotbollen, detta är ca 24 procent av det totala antalet idrottsaktiviteter i distriktet, vilket gör fotbollen till den största idrotten alla kategorier. En annan sak många inte känner till är att fotbollen idag är den största tjejidrotten i Stockholm.

Rent matematiskt låter allt det här såklart imponerande, och än klarare blir fotbollens samhällsbetydelse när man tar i beaktande de över 400 000 domare, ledare, föräldrar, syskon och anhöriga som dagligen engageras på ett eller annat sätt. Tillsammans lägger de ner mer än 30 miljoner arbetstimmar i form av ideellt arbete varje säsong. Vilket engagemang!

Stockholmsfotbollen är viktig för barn och ungdomars fostran och goda sociala utveckling. I framtidsvisionerna finns förhoppningar om att förnya samarbetet med skolan. I dagens moderna samhälle måste barns kroppsliga energiformer stimuleras.

Stockholms Fotbollförbunds vision lyder enligt följande:

Utmaningar nu och i framtiden - Förädlingsarbete

Som med mycket annat i samhället så står Stockholmsfotbollen inför utmaningar nu och i framtiden. En nyligen genomförd undersökning påvisar att antalet idrottande barn minskat med 12 % mellan åren 2004 och 2013. 3 av 10 barn har upplevt att de blivit "petade" samt att 1 av 3 föräldrar som inte har barn som idrottar har sagt Nej för att de inte har råd. Utöver detta så vet vi om att det finns andra utmaningar som:

  • Föräldrahets
  • Resultatfixering
  • För tidig toppning
  • För tidig elitsatsning
  • Utanförskap
  • Ekonomiska hinder

Det här är områden som vi vill fortsätta påverka, förändra och förbättra inom Stockholmsfotbollen. Under 2016 kommer det därför att genomföras ett antal olika förändringar inom ungdomsfotbollen. Vi kallar det kort och gott för S:t Eriks-Cupen 2.0:

  • Inget slutspel
  • Inga resultattabeller för barn upp till 13 år
  • Ingen upp- och nedflyttning i seriesystemen
  • Vi inför "Första fri i 5-manna spelet"
  • Det införs en extra spelare i 5-manna när något lag ligger under med 4 mål.
  • Det införs Åldersreglering
  • Allt för att ge fler möjlighet att delta

Hur kan företag vara med och bli en del av Stockholmsfotbollen och vår Vision?

Vill du ha en mer omfattande presentation av våra partnernivåer och våra olika initiativ så bokar vi mer än gärna ett möte.

Stockholms Fotbollförbund har utvecklat ett antal olika positiva initiativ och CSR-projekt som vi gärna berättar mer om. För ytterligare information, kontakta oss på Stockholms Fotbollförbund - Johan Cederbrant (e-post) så berättar vi mer om hur ditt företag och/eller organisation kan bli en del av vår vision.

Corporate Social Responsibility – CSR – innebär i korthet att företag, aktivt engagerar sig i samhällsutvecklingen. Ett aktivt CSR-arbete stärker företagets relationer med såväl anställda som kunder och ägare – och dessutom tillväxten och lönsamheten

Fakta om Stockholms ungdomsfotboll och S:t Eriks-Cupen

S:t Eriks-Cupen direktsänds i samarbete med Sportway.

Under säsongen 2015 startade Stockholms Fotbollförbund ett samarbete med företaget Sportway. Under den gångna fotbollssäsongen har vi direktsänt över 130 flick- och pojkmatcher (5, 7, 9 och 11-manna) och statistiken visar tydligt att Intresset för växer för varje live-sändning. Alla sändningar hittar du på sterikscupen.se.

Lite statistik från S:t Eriks-Cupssäsongen 2015:

Antal livesända matcher: 136 st.
Antal videovisningar live: 5 793 st.
Antal videovisningar Play: 16 005 st.
Antal publicerade foton (Instagram): 3 165 st.