Stockholms Fotbollförbund och Ellevio lanserar ny satsning på tjejfotbollen

Stockholms Fotbollförbund lanserar 50/50-fonden, ett initiativ som uteslutande vänder sig till tjejfotbollen i Stockholm. Ny huvudsamarbetspartner för initiativet är Ellevio som därmed tar ytterligare ett grepp i sin satsning på unga tjejer.

– Det initiativ som Stockholms Fotbollförbund vill genomföra för tjejfotbollen passar väl in i vårt nystartade arbete som handlar om att skapa mer resurser till unga tjejer, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio.

Stockholms Fotbollförbund driver sedan 1957 seriespel för barn och ungdomar under namnet S:t Erik-Cupen. I dag deltar 5 040 lag varav 1 197 är flicklag och 3 743 är pojklag.

Undersökningar visar tydligt att det i vissa Stockholmsområden endast är 5 % av högstadie-tjejerna som i någon form är engagerade inom idrotten samtidigt som det i andra delar av länet uppgår till hela 59 %. Stockholms Fotbollförbund vill försöka förändra detta.

– Vårt mål är att få fler tjejer att spela fotboll och vara en del av gemenskapen, säger Björn Eriksson förbundschef på Stockholms Fotbollförbund.

Genom samarbetet upprättas en fond – 50/50-fonden – som med ekonomiska medel ska gynna Stockholmsföreningars initiativ, projekt eller insatser som gör att fler tjejer provar på, börjar spela fotboll, eller som får tjejer att fortsätta spela fotboll längre upp i tonåren.

– Vi får tillsammans med Ellevio äntligen möjlighet att förverkliga fonden och är såklart jätteglada att Ellevio blir huvudsponsor för initiativet och till S:t Eriks-Cupen. Nu kan vi tillsammans skapa bättre förutsättningar för tjejerna. Ellevio kommer genom samarbetet att vara aktiva i visionen att få "lika många tjejer som killar att spela fotboll", säger Johan Cederbrant Marknadsansvarig på Stockholms Fotbollförbund.

Samarbetet med Stockholms fotbollförbund är en del av Ellevios helt nya sponsringsstrategi:

– På Ellevio tror vi på ett jämställt samhälle där killar och tjejer får samma förutsättningar. Vi har medvetet valt att stödja organisationer där vi kan vara med och driva en förändring kring just detta och samtidigt få nya insikter om vad som driver jämställdheten framåt. Därför ser vi nu fram mot detta treåriga samarbete kring 50/50-fonden, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio.

För ytterligare information, kontakta:

Stockholms Fotbollförbund
Förbundschef, Björn Eriksson, 076-544 75 50
E-post

Stockholms Fotbollförbund
Marknadsansvarig, Johan Cederbrant, 070-220 76 54
E-post

Ellevio AB (publ)
Presschef, Jonatan Björck,  072-561 54 16
E-post

Ellevio AB (publ)
Sponsringsansvarig, Thomas Kult, 070-344 54 76
E-post

Fakta

Stockholms Fotbollförbund driver S:t Eriks-Cupen och arrangerar Sveriges äldsta och kanske enskilt största seriespel för barn- och ungdomar. Här har barn och ungdomar mellan 8-19 år spelat organiserad fotboll sedan 1957. I dag deltar över 95 000 flickor och pojkar (5 040 lag) dagligen i S:t Eriks-Cupen mellan april och oktober. Antalet fotbollsspelare växer för varje år. Rent matematiskt låter allt det här såklart imponerande, och än klarare blir fotbollens samhällsbetydelse när man tar i beaktande de över 450 000 domare, ledare, föräldrar, syskon och anhöriga som dagligen engageras på ett eller annat sätt. Tillsammans lägger de ner mer än 30 miljoner arbetstimmar i form av ideellt arbete varje säsong. Vilket engagemang! 50/50-fonden är utvecklat i samarbete med företaget Håkanson United. För ytterligare information, besök gärna www.stff.se eller www.sterikscupen.se.

Ellevio är ett relativt nybildat bolag från 2015. Företaget har sina rötter i Fortums tidigare elnätsverksamhet och äger, driver och utvecklar idag lokala och regionala elnät till ca 930 000 kunder i landet – varav drygt hälften finns i Stockholmsområdet. Ellevio tror på ett jämställt samhälle där kvinnor och män, tjejer och killar, ges lika stora möjligheter att syssla med något de brinner för. Vi vill vara med och möjliggöra den förändringen och har i vår nya sponsringsstrategi fokuserat på projekt inom idrott, musik och e-sport som på olika sätt förbättrar tjejers möjligheter.

För ytterligare information, besök gärna www.ellevio.se/sponsring