S:t Eriks-Cupen blir live digitalt när Stockholms Fotbollförbund, Sportswik och TV4 inleder samarbete

60-årsjubilerande S:t Eriks-Cupen slår i år nytt deltagarrekord, med över 5 000 lag och nästan 100 000 unga fotbollsspelare. Genom ett nytt samarbete mellan Stockholms Fotbollförbund, den sociala sportappen Sportswik och TV4 skapas också helt nya möjligheter att följa det som händer i S:t Eriks-Cupen för både spelare, familjer och vänner – något som stärker både barn- och ungdomsidrotten samt fotbollen.

När S:t Eriks-Cupen – Sveriges äldsta och enskilt största fotbollsserie för barn och ungdomar – i helgen kickar igång på allvar inleds också ett helt nytt samarbete mellan Stockholms Fotbollförbund, sportappen Sportswik och TV4. Genom samarbetet ges nya och unika möjligheter att utöka bevakningen av och engagemanget kring S:t Eriks-Cupen – både för alla de som spelar, och de många fler familjemedlemmar och vänner som följer dem.

Genom en ny digital och mobil plattform som Umeåföretaget Sportswik står för, kan alla lag, spelare, ledare och människor runt dem dela sina upplevelser i en egen community. Med Sportswik-appen kan alla på plats fota, filma och liverapportera vad som händer så att de som inte har möjlighet att vara på plats kan ta del av referat, bilder och videoklipp – direkt eller i efterhand – på ett och samma ställe. Därutöver bidrar spelschema, spelardata, pushnotiser, och resultat och tabeller i de äldre åldersklasserna, till en funktionalitet och användar-upplevelse som tidigare bara funnits för landets högsta serier. Stockholms Fotbollförbunds succéinitiativ från förra året med Grönt kort för Fair Play till de schysstaste spelarna i varje match får också ytterligare skjuts där de gröna korten registreras direkt i appen och Fair Play lirarna lyfts fram på varje match.

– Stockholms Fotbollförbund vill fortsätta värna om bredden, glädjen, kamratskap, utveckling, socialt engagemang och inte minst ett positivt uppträdande mot domare, ledare, med- och motspelare. Vi är riktigt glada över att TV4 och Sportswik nu blir nya mediepartners till oss och S:t Eriks-Cupen. Och att de vill vara med och förädla den positiva och unika digitala satsning som vi inledde för två år sedan, säger Björn Eriksson, förbundschef på Stockholms Fotbollförbund.

Genom samarbetet får även varje serie i Stockholmsfotbollen, oavsett ålder och nivå, en sajt och en del i Sportswik-appen där man kan följa all rapportering av bilder, videoklipp, mål och matchhändelser från alla matcher och lag i serien. Sajterna och appdelarna skapas i realtid av Sportswiks innehållsmotor som automatiskt analyserar vilket mediainnehåll som laddats upp och genererar matchfakta, sätter bilder, rubriker mm. På sterikscupen.se samlas allt media-innehåll från alla serier i turneringen och de ca 35 000 matcherna som kommer att spelas under 2017.

– TV4 och C More är och vill fortsätta vara en viktig del av den svenska idrottsrörelsen. Genom det här samarbetet kan vi bidra till att alla engagerade spelare, ledare och människor runt omkring dem kan ta del av upplevelser och händelser kring sina barns idrottande på samma sätt som man kan för de nationella och internationella sporträttigheter vi har. Förhoppningsvis bidrar det både till att stärka barn- och ungdomsidrotten, skapa värde och nytta för fotbollen över hela landet, och i förlängningen även för andra sporter, säger Håkan Rossberg, affärsområdeschef sport och spel på TV4.

– Det känns fantastiskt kul att de närmaste åren få jobba tillsammans med Stockholms Fotbollförbund för att lyfta bevakningen och engagemanget kring bredd- och ungdomsfotbollen i Stockholm, som tidigare haft ett begränsat utrymme i mediala kanaler. Det är också ytterligare ett härligt kvitto på att vårt hårda arbete med att ta fram ett nischat socialt medie för sportbevakning har lett till en unik produkt som skapar värde för såväl förbund som turneringar, lag, spelare, ledare och föräldrar, säger Martin Wiklund, grundare av och vd för Sportswik.

Presskontakt:

Stockholms Fotbollförbund, Johan Cederbrant, marknadschef, 070-220 76 54, johan.cederbrant@stff.se

Sportswik, Martin Wiklund, grundare och vd, 070-685 84 55, martin@sportswik.com

TV4-Gruppen, Magnus Törnblom, presschef corporate, 070-266 27 12, magnus.tornblom@tv4.se

Fakta

Stockholms Fotbollförbund driver S:t Eriks-Cupen driver och arrangerar Sveriges äldsta och kanske enskilt största fotbollsserie för barn- och ungdomar. Här har barn och ungdomar mellan 8-19 år spelat organiserad fotboll sedan 1956. I dag deltar nära 100 000 flickor och pojkar (5 040 lag) dagligen i S:t Eriks-Cupen mellan april och oktober och antalet fotbollsspelare växer för varje år. Rent matematiskt låter allt det här såklart imponerande, och än klarare blir fotbollens samhällsbetydelse när man tar i beaktande de över 500 000 domare, ledare, föräldrar, syskon och anhöriga som dagligen engageras på ett eller annat sätt. Tillsammans lägger de ner mer än 30 miljoner arbetstimmar i form av ideellt arbete varje säsong. Vilket engagemang!

För ytterligare information, besök gärna www.stff.se eller www.sterikscupen.se

Grönt kort för Fair Play® är ett nytt initiativ och koncept som utvecklats av Stockholms Fotbollförbund i samarbete med företaget Håkanson United AB. Grönt kort för Fair Play® är ett registrerat varumärke hos Patent- och Registreringsverket.