Länsförsäkringar och S:t Eriks-Cupen gör Stockholm schysstare

Länsförsäkringar Stockholm blir ny huvudsponsor för S:t Eriks-Cupen och initiativet "Grönt Kort".
– Valet känns självklart med tanke på cupens satsning på ett schysstare spel och att det även berör så många stockholmare, säger Fredrik Bergström, vd på Länsförsäkringar Stockholm.

S:t Eriks-Cupen har varit Stockholms Fotbollförbunds stora ungdomsturnering i fotboll sedan 1957. Till säsongen 2016 har 4 940 lag anmält sig – 1 197 flicklag och 3 743 pojklag.

Med Länsförsäkringar Stockholm som ny huvudsponsor införs i år "Grönt Kort för Fair Play". Förhoppningsvis ska kortet bidra till en ännu bättre stämning på och runt fotbollsplanerna som varje år kantas av föräldrar, ledare och barn från hela Stockholm. Efter att matchen är färdigspelad tilldelas en spelare i varje lag det gröna kortet av motståndarlagets lagledare. Totalt kommer 70 000 kort på 35 000 matcher per säsong att delas ut med start efter sommaruppehållet.

– Vi, precis som många andra, upplever att samhällsklimatet över tid hårdnat, och det gäller i allra högsta grad bland barn och ungdomar. Varje dag bidrar barn- och ungdomsfotbollen i Stockholm, och i landet i övrigt, till en positiv samhällsutveckling. Fotbollen skapar samhörighet i form av mångfald, glädje, gemenskap och folkhälsa. Det vill vi värna om, säger Björn Eriksson, Förbundschef på Stockholms Fotbollförbund.

Länsförsäkringar Stockholm vill ta en aktiv roll i arbetet för att öka tryggheten för stockholmarna. En ambition som de delar med Stockholms Fotbollförbund.

– Under S:t Eriks-Cupen möts 95 000 barn från olika delar i Stockholm. Vi vill göra det enkelt för människor med olika bakgrund att mötas och komma närmare varandra. Med Grönt Kort främjar vi fair play och lyfter fram goda förebilder, säger Fredrik Bergström.

– Det är dags att vi hyllar föredömen på fotbollsplanen helt enkelt. Ett positivt uppträdande mot domare, ledare, med- och motspelare ska uppmärksammas. Vi är riktigt glada över att Länsförsäkringar Stockholm nu blir ny huvudsponsor till S:t Eriks-Cupen och att de vill vara med och genomföra denna positiva och unika satsning, säger Björn Eriksson.

För ytterligare information, kontakta:

Stockholms Fotbollförbund
Förbundschef, Björn Eriksson 076-544 75 50
bjorn.eriksson@stff.se

Stockholms Fotbollförbund
Marknadsansvarig, Johan Cederbrant, 070-220 76 54
johan.cederbrant@stff.se

Länsförsäkringar Stockholm
Informationschef, Suzanne Burdén, 073-964 21 81
suzanne.burden@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar Stockholm
Marknadschef, Mats Carlens, 073-968 38 75
mats.carlens@lansforsakringar.se

Fakta

Stockholms Fotbollförbund driver S:t Eriks-Cupen och arrangerar Sveriges äldsta och kanske enskilt största fotbollsserie för barn- och ungdomar. Här har barn och ungdomar mellan 8-19 år spelat organiserad fotboll sedan 1956. I dag deltar över 95 000 flickor och pojkar (4 940 lag) dagligen i S:t Eriks-Cupen mellan april och oktober och antalet fotbollsspelare växer för varje år. Rent matematiskt låter allt det här såklart imponerande, och än klarare blir fotbollens samhällsbetydelse när man tar i beaktande de över 450 000 domare, ledare, föräldrar, syskon och anhöriga som dagligen engageras på ett eller annat sätt. Tillsammans lägger de ner mer än 30 miljoner arbetstimmar i form av ideellt arbete varje säsong. Vilket engagemang!

För ytterligare information, besök gärna www.stff.se eller www.sterikscupen.se

Grönt kort för Fair Play® är ett nytt initiativ och koncept som utvecklats av Stockholms Fotbollförbund i samarbete med företaget Håkanson United AB. Grönt kort för Fair Play® är ett registrerat varumärke hos Patent- och Registreringsverket.

Läs DN:s artikel om det Gröna Kortet